Een nieuwe WordPress site opstarten is makkelijk, mede dankzij de simpliciteit van het platform. Maar veel webverkeer naar je nieuwe site trekken? Dat is een heel ander verhaal. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het webverkeer dat een nieuwe WordPress site kan trekken. In dit artikel hebben we de 7 belangrijkste voor je op een rijtje gezet!
Zo trek je webverkeer naar een nieuwe WordPress site
#1. Social Media
Sommige mensen krijgen al bij hun eerste blogberichten een enorme hoeveelheid webverkeer naar hun nieuwe WordPress site. Dat kan gebeuren dankzij social media. Er is geen enkele andere methode die zo snel werkt om webverkeer te trekken. Dat gezegd is het niet altijd even eenvoudig. Je moet eerst zorgen dat je een profiel op alle populaire social media platformen hebt, en dat je daar genoeg volgers hebt. Bovendien moet je die volgers ook een reden geven om de content die je post te lezen, te liken en te delen.
#2. Forums
Reddit, StumbleUpon, Quora en Yahoo Answers zijn slechts enkele van de vele online forums en digitale communities op het Word Wide Web. Forums kunnen een goudmijn zijn als het op webverkeer aankomt. Wil je hiervan profiteren, dan moet je wel een profiel hebben op de meest populaire forums, en zorgen dat je actief deelneemt aan de conversaties. Zodra je eenmaal wat vertrouwen hebt opgebouwd in je digitale community, kun je je website met je netwerk delen. Als het onderwerp relevant is, zou dit wel eens een enorme boost voor je webverkeer kunnen opleveren.
#3. Interne links
Als een bezoeker eenmaal op je website is, moet je zorgen dat hij zo lang mogelijk blijft hangen. Eén manier om dat te bereiken is door het toepassen van interne links, oftewel gerelateerde webpagina’s aan elkaar te linken. Stel dat je een review voor een nieuwe smartphone hebt geschreven, en op een andere pagina een bericht hebt geschreven over de beste hoesjes voor dat merk of type smartphone. Als je die twee pagina’s dan aan elkaar linkt, krijgt de bezoeker de kans om beide berichten te checken.
#4. Gerelateerde berichten
We hadden het net al over interne links; gerelateerde berichten zijn de volgende stap. Door onder elk blogbericht automatisch gerelateerde berichten te laten plaatsen (middels één van de vele Related Posts plugins die er beschikbaar zijn), hou je bezoekers langer op je website en zorg je ook dat je beter scoort in Google.
#5. Email marketing
Als je een lijst met emailadressen verzameld hebt, is het tijd om hier de vruchten van te plukken. Stuur een email om je abonnees op de hoogte te stellen van je nieuwe website, en geef ze eventueel een extra reden om een kijkje te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscoupon voor een product als ze binnen een week verzilveren, of een gratis download.
#6. Blog reacties
Als je nieuwe website een blog is waar je regelmatig content over een specifieke niche deelt, kun je contact opnemen met andere bloggers in die niche. Dit kun je heel eenvoudig doen door op hun blogberichten te reageren. Vaak heb je de mogelijkheid om de link naar je eigen blog aan je profiel toe te voegen. Als andere bloggers je input als waardevol beschouwen, is de kans groot dat ze ook even een kijkje op jouw blog komen nemen.
#7. SEO
Zoekmachine optimalisatie (SEO) kan heel veel organisch webverkeer opleveren. Maar let er wel op dat je alleen gebruik maakt van whitehat technieken en de meest voorkomende SEO fouten vermijdt.
Tot slot
Vergeet niet dat het allemaal begint bij kwalitatief hoogwaardige content. Content is king, en als je content niet uniek en waardevol is zul je nooit veel webverkeer naar een nieuwe WordPress site kunnen trekken. Dat gezegd zullen de bovenstaande punten je zeker een heel eind op weg helpen.