Als je een WordPress webshop beheert, is het belangrijk om aandacht te besteden aan de gebruikerservaring van je productpagina’s. De productpagina is immers de pagina waar je bezoekers besluiten om op de bestelknop te klikken. Daarnaast is het zaak om deze pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Hieronder geven we een aantal praktische tips met betrekking tot SEO voor productpagina’s in WordPress!
SEO voor productpagina’s in WordPress: 6 tips
#1. Een goede titel
Alle SEO-richtlijnen die je toepast op je andere webpagina’s en blogposts, gelden ook voor je productpagina’s. Dat begint natuurlijk met het schrijven van een goede paginatitel! Voor productpagina’s raden we aan om de focus op de productnaam te leggen. Indien van toepassing is het verstandig om ook de merknaam of fabrikant toe te voegen.
#2. Een unieke productbeschrijving
Er zijn nog altijd heel veel webshops die klakkeloos de productomschrijvingen van hun leverancier of fabrikant overnemen. Niet doen! Diezelfde productomschrijvingen staan op tientallen (soms honderden) andere websites, wat betekent dat het duplicate content is. En als je een beetje bekend bent met Google Ranking Factoren, dan weet je dat duplicate content door Google beschouwd wordt als een signaal van een kwalitatief slechte website. Zelfs als al je andere webpagina’s unieke content bevatten maar je productomschrijvingen niet, dan zal dit een grote negatieve impact hebben op je ranking. Maak dus tijd om unieke productbeschrijvingen te schrijven!
#3. Een uitnodigende metabeschrijving
Wanneer je geen metabeschrijving invult, zal Google die zelf genereren op basis van wat er op de betreffende productpagina staat. Maar productpagina’s bevatten ook vaak links en informatie die niet relevant zijn voor het product. Daarom raden we aan om altijd zelf een metabeschrijving te schrijven, zodat je controle hebt over wat er in de zoekresultaten wordt weergegeven. Ook hierbij geldt dat unieke metabeschrijvingen de voorkeur verdienen. Deze 10 SEO tips voor het creëren van een goede meta omschrijving zijn ook van toepassing op productpagina’s.
#4. Een korte en krachtige URL
Zorg dat de productnaam in de URL van de productpagina staat. Daarnaast is het raadzaam om de URL helder, kort en krachtig te houden.
#5. Geoptimaliseerde productafbeeldingen met alt tags
Optimaliseer je productafbeeldingen zodat ze niet pixelig zijn, maar ook niet zo zwaar dat ze een negatieve impact hebben op de laadtijd van je pagina. Daarnaast dienen de productafbeeldingen voorzien te worden van alt tags waar in elk geval de productnaam in terugkomt.
#6. Een logische pagina-indeling
Plaats de belangrijkste content (de hoofdafbeelding, een korte productomschrijving en de bestelknop) boven de vouw, zodat deze direct zichtbaar is zodra de bezoeker op de productpagina komt. Onder de vouw kun je de rest van de content kwijt, zoals uitgebreidere productomschrijvingen, specificaties en eventueel productvideo’s.