Je hebt een WordPress website gebouwd en wilt deze live zetten. Maar heb je wel aan alles gedacht? Dit is de ultieme checklist voor de livegang van je WordPress website!
De ultieme checklist voor de livegang van je WordPress website
#1. Dubbelcheck de vooraf gemaakte afspraken
Dit is van toepassing als je een website voor iemand anders bouwt. In dat geval heb je ongetwijfeld afspraken gemaakt met betrekking tot functionaliteiten, het aantal pagina’s, stijlelementen, enzovoorts. Lees de afspraken na en evalueer of de site aan de algemene verwachtingen van de opdrachtgever voldoet.
#2. Voer tussentijdse wijzigingen door
Het komt vaak voor dat een opdrachtgever met aanvullingen of wijzigingen komt terwijl je nog bezig bent met bouwen. Die tussentijdse wijzigingen zie je vaak makkelijk over het hoofd. Dus lees alle mails en appjes met de opdrachtgever na en verifieer dat alle puntjes zijn doorgevoerd.
#3. Loop elke individuele webpagina na
Bekijk je website aan de frontend. Niet als ontwikkelaar, maar als bezoeker. Loop elke pagina na en controleer de volgende zaken:
- Logos
- Navigatie
- Afbeeldingen
- Ontwerp
- Tekst
- Headers en footers
- Calls-to-action
- Links
- Formulieren
- Kaarten
- Contactinformatie
- Zijbalken
- Popups
- Sociale links
- Widgets
#4. Lees de tekstuele content door
Tijd om de puntjes op de i te zetten, letterlijk en figuurlijk. Lees alle teksten aandachtig door. Zorg dat er geen duplicate content op de site staat en dat de teksten geen spel- en grammaticafouten bevatten. Controleer ook op consistentie met betrekking tot schrijfstijl. Wordt de bezoeker op de homepagina met u aangesproken (formele schrijfstijl) en elders met je (informele schrijfstijl), dan moet er een keus gemaakt worden.
#5. Verifieer alle afbeeldingen
Verifieer dat alle afbeeldingen eigendom zijn van de website-eigenaar of rechtmatig gebruikt mogen worden. Auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen waarvoor je geen toestemming hebt kunnen boetes opleveren!
#6. Check of de favicon werkt
De favicon is dat kleine icoontje in tabbladen van je browser en in de lijst met bladwijzers. Het lijkt een onbelangrijk detail, maar een custom favicon zorgt ervoor dat je website professioneler overkomt. Lees ook: Maak je eigen WordPress favicon!
#7. Stel een privacyverklaring op
Ongeacht het soort website, je moet voor de livegang een privacyverklaring hebben om aan de richtlijnen van de AVG te voldoen. Er staan online diverse templates die je als basis kunt gebruiken.
#9. Zorg voor een cookie-notificatie
Eveneens belangrijk voor AVG-naleving is een cookie notificatie. Hiervoor kun je het beste een van de cookie consent plugins voor WordPress gebruiken. Vergeet niet dat er ook een linkje in moet staan dat leidt naar een pagina met meer informatie over de cookies die je gebruikt.
#8. Maak een custom 404 pagina
Je doet er natuurlijk alles aan om dode linkjes te voorkomen. Toch is het goed om een custom 404 pagina te maken, voor het geval dat. Stel daarnaast ook een plugin in die alle 404 foutmeldingen logt, zoals de 404 to 301 plugin. Nog beter zijn automatische email notificaties voor 404 foutmeldingen; dan hoef je niet al die saaie logs door te spitten.
#10. Test social media synchronisaties
Dit betekent niet alleen checken of al je social media links naar de juiste pagina’s leiden. Heb je ingesteld dat nieuwe blogposts automatisch op Facebook gepubliceerd worden, check dan of dit werkt. Hetzelfde gaat op voor social feeds.
#11. Zorg dat je site SEO-ready is
Als je wilt dat je website straks gevonden wordt, moet je hem optimaliseren voor zoekmachines. SEO is een doorlopend proces, maar je kunt al veel doen voor de livegang. Ben je geen SEO-expert? Gebruik dan een plugin zoals Yoast of SmartCrawl om je te helpen bij het optimaliseren van je pagina’s.
#12. Maak een sitemap
Een sitemap helpt zoekmachines om je webpagina’s te indexeren en is dus van groot belang voor SEO. Gelukkig hoef je dit niet zelf te bouwen; je kunt ook gewoon een van de vele XML sitemap plugins voor WordPress gebruiken.
#13. Bevestig dat alle processen correct worden uitgevoerd
Stel jezelf de volgende vragen:
- Werken alle download-links?
- In het geval van een webshop: verzamelt het bestelproces alle noodzakelijke klantgegevens en betaalinformatie, en wordt het proces aan jouw kant gestart?
- Worden betalingen op de juiste manier verwerkt?
- Werken alle formulieren naar behoren?
- Krijg je als admin een bericht zodra een transactie is voltooid?
#14. Check je plugins
Je zult ongetwijfeld een aantal plugins gebruiken om bepaalde functionaliteiten aan je site toe te voegen. Controleer voor de livegang of alle plugins doen wat ze moeten doen.
#15. Test de mobielvriendelijkheid
Je hebt je site waarschijnlijk op een computer of laptop gebouwd, maar de meeste bezoekers zullen je site bekijken op een smartphone. Het testen van de mobielvriendelijkheid van de site is dus zeker geen overbodige luxe!
#16. Test cross-browser compatibiliteit
Om te testen of je site in alle browsers goed werkt, hoef je niet per se alle browsers op je computer te hebben; er zijn verschillende online cross-browser testing tools beschikbaar.
#17. Beoordeel de toegankelijkheid van je website
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de toegankelijkheid van je website te verbeteren. WordPress heeft zelf ook informatie over toegankelijkheid beschikbaar gesteld.
#18. Check of de code voldoet aan de W3C standaarden
Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft standaarden opgesteld voor het schrijven van kwalitatief hoogwaardige code. Voor een snelle test kun je W3C’s HTML checker gebruiken.
#19. Zorg dat de WP core, thema’s en plugins zijn bijgewerkt
Zoals je waarschijnlijk wel weet is het belangrijk om de WordPress core, je thema’s en plugins up to date te houden. Zorg voor een goed begin en zorg dat alles voor de livegang is bijgewerkt naar de laatste versie. Lees ook: Veilig WordPress plugins updaten doe je zo!
#20. Bevestig je SSL-certificaat
Heb je echt SSL nodig op je WordPress site? Ja! Zeker nu bezoekers worden gewaarschuwd als een site niet beveiligd is. Installeer een SSL certificaat op je WordPress site als je dat nog niet gedaan hebt.
#21. Controleer de beveiliging
Het installeren van een SSL-certificaat en een goede security plugin zoals Wordfence is een prima begin. Maar afhankelijk van het type website en de wensen van de opdrachtgever kan het nodig zijn om extra lagen in de beveiliging aan te brengen. Bijvoorbeeld door het beveiligen van de WordPress login. Verdiep je ook in de mogelijkheden op het gebied van WordPress beveiligen zonder security plugins en bekijk welke gratis tools er zijn om je WordPress site te scannen op kwetsbaarheden.
#22. Test je snelheid
Je WordPress snelheid testen is belangrijk. Je site moet zo snel mogelijk laden, want elke seconde telt. Wil je een snellere WordPress site, dan is het raadzaam om je eerst te richten op het optimaliseren van je afbeeldingen. Als je het lastig vind om te bepalen wat je verder nog kunt doen om je site sneller te maken, dan is de Hummingbird plugin een aanrader.
#23. Voer een stresstest uit
Het is goed om voor de livegang te weten hoeveel webverkeer je website aankan. Want wat als je ineens heel veel bezoekers krijgt en de server crasht of de site simpelweg niet meer bereikbaar is? Check daarom je PHP memory limit en voer een stresstest uit. En lees ook hoe je een WordPress webshop kunt voorbereiden op grote bezoekersaantallen.
#24. Maak de benodigde gebruikersaccounts aan
Als alles goed werkt kun je de benodigde gebruikersaccounts aanmaken. Voorafgaand aan de livegang is het een goed idee om alle gebruikersnamen en wachtwoorden te updaten, zodat ze sterk genoeg zijn. Test ze ook allemaal alvorens je ze overdraagt aan de juiste personen. Overweeg ook of het wellicht nodig is om een custom login pagina te maken.
#25. Maak het Dashboard klaar
Het WordPress Dashboard aanpassen voor cliënten is vaak gewenst als het gaat om bedrijven die graag hun eigen huisstijl op de loginpagina zien. Richt het Dashboard zo in dat gebruikers alleen toegang hebben tot de onderdelen die voor hen van belang zijn en probeer overbodige zaken tot een minimum te beperken.