Net zoals veel andere sectoren wordt ook podcasting sterk beïnvloed door de coronacrisis. Er heeft zich de afgelopen zes maanden een opvallende verschuiving voorgedaan. Die heeft geresulteerd in een afname in de groei van het aantal luisteraars, maar ook in meer nieuwe podcasting shows. Er zijn namelijk veel ondernemers en bedrijven die zijn begonnen met podcasting in de coronacrisis.
Neemt groei luisteraars af?
Volgens Castos, een bedrijf dat zich specialiseert in podcast hosting en analytics, nam het aantal podcast luisteraars in april wereldwijd met 42% toe; in Europa zelfs met 53%. Maar naarmate er steeds meer mensen thuis gingen werken, nam de groei van het aantal podcast luisteraars af. Sommige podcast-liefhebbers zijn thuis naar hun favoriete shows blijven luisteren om verbonden te blijven. Maar er zijn ook luisteraars die voorheen onderweg naar het werk podcasts luisterden en dat nu niet meer of minder doen omdat ze thuis werken vanwege de crisis.
Meer nieuwe podcasters
De pandemie mag de groei van het aantal luisteraars dan misschien geremd hebben, het team van Castos ziet ook een andere trend ontstaan: ondernemers en bedrijven hebben nu meer tijd en inspiratie, en die gebruiken ze om nieuwe podcast shows op te zetten. Sinds april heeft Castos het aantal nieuwe podcasters met maar liefst 300% zien toenemen.
“Veel brands merken dat hun traditionele marketing inspanningen tekort schieten in deze turbulente tijden, maar goede content die een specifiek publiek bediend heeft altijd een impact,” zei Castos oprichter Craig Hewitt. Volgens hem stappen veel bedrijven van meer conventionele acquisitie benaderingen over naar podcasting, waarmee ze sterkere en langdurige relaties met hun doelgroepen kunnen opbouwen. Hewitt verwacht dat die trend na de pandemie zal doorzetten. Veel van de bedrijven waar Castos mee werkt hebben aangegeven podcasting tot een permanent onderdeel van hun marketingstrategie te willen maken. Dat geldt zowel voor B2B als voor B2C bedrijven.
Het ‘nieuwe normaal’ overleven met podcasting
Matt Medeiros, een ervaren podcaster en YouTube creator die sinds kort ook voor Castos werkt, deelt Hewitts optimistische perspectief op de toekomst van podcasting. “Vroege statistieken lieten zien dat podcast downloads gelijktijdig daalden met reistijden van het woon-werkverkeer, maar ik denk dat dat ruimte creëerde voor podcasters om hun meest loyale publiek echt voor zich te winnen,” meent Medeiros. “Aan de andere kant zijn er de bedrijven die moeten zorgen dat hun klanten hen niet vergeten zolang hun deuren gesloten zijn. Een podcast beginnen is de perfecte manier om dat te doen. Podcasts zijn er in alle vormen en maten. Een podcast opzetten die op maar gemaakt is voor jouw klanten is wat het ‘nieuwe normaal’ na de pandemie zal overleven.”
Wil jij ook aan de slag met podcasting in de coronacrisis?
Experimenteer met het nieuwe Podcast Player blok van Jetpack of check onze Top 7 WordPress podcasting plugins voor 2020!