In deze serie artikelen beantwoorden we vijf specifieke vragen om inzicht te krijgen in wat je bezoekers écht willen. In deel 1 besteedden we aandacht aan hoe je erachter kunt komen waar je bezoekers naar zoeken. In deel 2 bekeken we hoe je kunt uitvinden welke content je bezoekers het leukst, het meest aantrekkelijk of het meest nuttig vinden, en welke content juist niet. In deel 3 bekeken we of je content wel relevant genoeg is voor je bezoekers. In deel 4 bespraken we hoe je erachter kunt komen wat je bezoekers van je website vinden. In dit vijfde en laatste deel kijken we naar wat nu precies de aandacht van je bezoekers trekt.
Wat trekt de aandacht van je bezoekers?
Het is belangrijk om te weten hoe je bezoekers instinctief reageren op specifieke design elementen, zoals kleuren, layouts, lettertypes, afbeeldingen, enzovoorts. Hier kun je achter komen door middel van A/B testen, ook wel split testen genoemd. Eerder schreven we al een artikel over hoe je A/B testen kunt instellen voor WordPress landingspagina’s. Maar je kunt A/B testen ook gebruiken om erachter te komen:
- Welk nieuwsbrief onderwerp de meeste kliks krijgt
- Welke blogbericht titels het vaakst gedeeld worden op sociale media
- Welk type afbeeldingen de meeste sociale interactie genereren
- Welke productbeschrijvingen leiden tot de meeste sales
- Welke Call-to-Actions leiden tot de meeste conversie
- Welke opt-in formulieren het meest effectief zijn
- En nog veel meer!
A/B test plugins
Het mooie is dat het helemaal niet zo moeilijk is om A/B testen uit te voeren in WordPress. Want zoals je weet is er overal wel een plugin voor. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet:
Probeer eens wat plugins uit en kijk welke voor jou het beste werkt. Het is zeker de moeite waard om hier wat tijd in te investeren!
Tot slot
Als je nooit de tijd neemt om écht inzicht te krijgen in je bezoekers, dan doe je mogelijk verkeerde aannames die je veel tijd, geld en moeite kunnen kosten. Maar door gebruik te maken van een aantal simpele tools (Search Console, Google Analytics, enquêtes, polls en A/B testen) kun je makkelijk achterhalen wat je bezoekers zoeken, wat ze wel en niet leuk vinden aan je website, of ze je content relevant vinden en wat hun aandacht trekt. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om meer webverkeer te genereren, je bezoekers langer op je website te houden, beter in hun behoeften te voorzien, en elk aspect van je digitale marketing strategie te optimaliseren voor maximale resultaten.