Misschien ben je in de veronderstelling dat je al weet wat je bezoekers willen. Je hebt ze ten slotte al naar je website weten te lokken, nietwaar? Maar misschien is het goed om eens verder te kijken. In deze serie artikelen beantwoorden we vijf specifieke vragen om uit te vinden wat je bezoekers écht willen. Dit eerste artikel geeft antwoord de vraag: waar zoeken je bezoekers naar?
Waar zoeken je bezoekers naar?
Search Console is een gratis dienst van Google, die voorheen bekend stond als Webmaster Tools. Search Console biedt je de mogelijkheid om in de gaten te houden hoe je site er in de zoekresultaten uitziet, en welke zoektermen mensen gebruiken om op je website te komen. Met andere woorden: je kunt erachter komen waar mensen precies naar zoeken.
Beginners verwarren Search Console vaak met Google Analytics. Dat is ook niet zo verwonderlijk; beide diensten zijn van Google, en zodra je Search Console eenmaal hebt ingesteld kan de data eenvoudig worden geïntegreerd in Google Analytics. Maar als je voor het eerst aan de slag gaat met Search Console, is het slim om dit afzonderlijk te doen.
Google Search Console
Search Console biedt uitgebreide informatie over de zoektermen die bezoekers naar je website leiden. Je kunt de data ordenen om te zien hoe je website presteert, op basis van het aantal kliks, het aantal weergaven, de Click Through Rate (CTR) en de gemiddelde positie in de zoekmachine resultaten. Je kunt de resultaten ook filteren op landingspagina, land, apparaat en content type (web, video, afbeelding, enzovoorts).
Als je dieper in deze informatie duikt, kun je verrassende onderwerpen tegenkomen waarvan je nooit gedacht zou hebben dat je bezoekers erop zouden zoeken. Het mooie aan dit soort ‘verborgen verrassingen’ is dat je weet dat het de tijd waard is om relevante content te creëren, omdat Google al relevant webverkeer jouw kant op stuurt.
Download de Google Search Console plugin voor WordPress en ga aan de slag!