Na Atavist en Prospress Automattic heeft blogplatform Tumblr gekocht. In 2013 kocht Yahoo Tumblr voor 1.1 miljard dollar. Vier jaar later, in 2017, werd Tumblr indirect eigendom van Verizon toen het Yahoo overnam. Automattic CEO Matt Mullenweg wilde niet ingaan op de financiële aspecten van de acquisitie, maar volgens een anonieme bron zou het aankoopbedrag “ver onder de 20 miljoen dollar” liggen.
Grootste acquisitie tot nu toe
Tumblr is Automattics grootste acquisitie tot nu toe, in elk geval op het gebied van product gebruikers en medewerkers. Er worden momenteel zo’n 475.1 miljoen blogs op Tumblr gehost, waarvoor Automattic nu de kosten overneemt. Alle 200 Tumblr medewerkers verhuizen naar Automattic, waardoor het totale aantal werknemers boven de 1.000 komt.
Plannen met blogplatform Tumblr
Tijdens een Q&A sessie lichtte Mullenweg de plannen toe die Automattic met Tumblr heeft. Hij beschreef een globale roadmap voor de toekomst, waaruit ook blijkt dat ze de Tumblr backend willen herontwerpen met WordPress.
“WordPress is een open source web besturingssysteem waar vrijwel alles op kan draaien, inclusief Tumblr.com,” schreef Mullenweg. “Maar het is ook groot, dus het zal wat tijd kosten om alles uit te zoeken en te migreren,” zei Mullenweg.
Automattic heeft momenteel nog geen plannen om de gebruikerservaring in de front-end te veranderen. Volgens Mullenweg krijgt de mobiele Tumblr app dagelijks 20 keer meer aanmeldingen dan de WordPress app. “Het werkt bijzonder goed, ondanks het feit dat ze vrij beperkt waren in wat ze de afgelopen jaren konden lanceren.”
Nieuwe mogelijkheden
De acquisitie door Automattic maakt de weg vrij voor allerlei nieuwe mogelijkheden voor blogplatform Tumblr. Zo denkt Mullenweg dat e-commerce op Tumblr een goed idee is. In het verleden moesten Tumblr gebruikers een dienst als Shopify of Ecwid gebruiken en een Tumblr-compatible widget genereren, als ze hun Tumblr site tot een webshop wilden ombouwen. En zelfs dan waren de mogelijkheden zeer beperkt. Maar Automattic kan e-commerce gewoon inbouwen met WooCommerce of een van de andere oplossingen die er nu voor WordPress beschikbaar zijn.
Zodra de Tumblr backend eenmaal op WordPress draait, kunnen ze ook de mogelijkheden van plugins gaan verkennen. Wat voor vorm dat moet gaan aannemen is nog onduidelijk.
Veelbelovend
Het migreren van Tumblrs infrastructuur naar WordPress vergroot ook het WordPress marktaandeel met een aanzienlijk jongere gebruikersgroep. Een onderzoek uit 2018 toonde aan dat 43 procent van de internetgebruikers tussen de 18 en 24 jaar gebruik maakt van Tumblr.
Tumblrs primaire demografie wordt gedreven door de community, en de huidige features zijn gebouwd om die te ondersteunen. Als Automattic de unieke Tumblr community kan behouden en de backend onzichtbaar kan overzetten naar WordPress, dan belooft de acquisitie veel goeds.
“Ik ben erg opgewonden over het volgende hoofdstuk van Tumblr en kijk ernaar aan om samen te werken met Matt Mullenweg en het hele Automattic team,” zei Tumblr CEO Jeff D’Onofrio. “Tumblr en WordPress delen dezelfde principes. We zijn op een vriendelijke landingsbaan geland. Nu is het tijd om de vliegtuigen op te frissen.”