Het design van je website is heel belangrijk voor de eerste indruk van je onderneming. Alle bedrijven zullen op een gegeven moment kiezen voor een nieuw design. Soms betekent dat slechts een paar kleine aanpassingen, soms een compleet nieuw thema. Maar hoe weet je nu of het tijd is voor een nieuw design?
Wanneer heeft mijn WordPress site een nieuw design nodig?
#1. Je huidige WordPress thema is niet responsive
Inmiddels is meer dan de helft van al je webverkeer afkomstig van mobiele apparaten. Als je WordPress site niet responsive (oftewel niet mobielvriendelijk) is, dan is de kans groot dat de bezoekers die op je site terecht komen snel weer weggaan. Een responsive website moet je eerste prioriteit zijn. Is je huidige WordPress thema niet 100% responsive, dan is dat al voldoende reden om op zoek te gaan naar een nieuw thema.
#2. Je krijgt niet de resultaten die je voor ogen had
Is je WordPress site aantrekkelijk, functioneel en pixel-perfect? Top! Maar als je niet de resultaten krijgt die je voor ogen had, kan het tijd zijn voor een nieuw design. Vraag jezelf af:
- Heb je teveel lange lappen tekst op je site?
- Spreekt je website de juiste doelgroep aan?
- Inspireren je landingspagina’s bezoekers om verder te kijken?
- Converteert je Call-to-Action bezoekers naar leads en klanten?
Als op dit soort punten nog ruimte is voor verbetering, dan kan een nieuw WordPress thema een goede keus zijn.
#3. Je design is verouderd
Een website die een paar jaar geleden is ontworpen, kan er al heel erg verouderd uitzien als je deze vergelijkt met een nieuwe website waarbij het design gebaseerd is op de huidige trends en toepassingen. Om een voorbeeld te geven: een paar jaar geleden waren geanimeerde websites met geluiden erg populair. Vandaag de dag is dat helemaal niet meer zo; een duidelijk design met een moeiteloze navigatie en een focus op user experience verdient nu de voorkeur.
#4. Je blijft achter bij je concurrentie
Natuurlijk hoef je niet elke keer dat één van je concurrenten met een nieuw design komt, ook meteen je hele website te verbouwen. Maar als zij aanpassingen doen waardoor ze hoger scoren in zoekmachines en jij daardoor lager komt te staan, is het wel tijd om over een nieuw design na te denken. Browse eens rond op de website van een concurrent en wees eerlijk tegen jezelf: sluit hun website beter aan op je doelstellingen dan je eigen site? Zo ja, dan moet je je mouwen oprollen en ervoor zorgen dat jouw nieuwe design nog beter wordt.
#5. Je bent niet 100% trots op je website
Als je naar je website kijkt en je bent er niet 100% trots op, dan is een nieuw WordPress thema met een nieuw design waarschijnlijk precies wat je nodig hebt. Want wat zullen je (potentiele) klanten en bezoekers van je website denken als jij er zelf al niet helemaal tevreden over bent? Je website is een investering, maar er zijn nog altijd ondernemers die het beschouwen als een bijkomstigheid. Tegenwoordig is een goede online presence echter onmisbaar, en dat betekent dat je een competent uitziende en goed functionerende website moet hebben die je vol trots aan iedereen kunt laten zien.