Ik beheer een aantal WordPress websites voor bedrijven. Bij sommige doe ik de content zelf en ben ik de enige die toegang heeft tot de site. Bij andere bedrijven heb ik voor een aantal werknemers een eigen account aangemaakt. Laatst kreeg ik het bericht dat bij een van die bedrijven een werknemer weg ging. Gebruikers die niet langer toegang tot de site nodig hebben, moeten natuurlijk verwijderd worden. Ik dacht even dat ik alleen maar haar account hoefde te verwijderen. Maar zo simpel is het niet altijd…
Een WordPress gebruiker verwijderen
Een WordPress gebruiker verwijderen doe je bij Gebruikers > Alle gebruikers. Hier zie je een overzicht van iedereen die een account op de betreffende website heeft. Je ziet de gebruikersnaam, de naam, het emailadres, de rol en het aantal gepubliceerde berichten. En dat laatste, dat is heel belangrijk. Want op het moment dat je op ‘Verwijderen’ klikt, moet je een keuze maken.
- Alle content van deze gebruiker verwijderen.
- Content van deze gebruiker toewijzen aan een ander account.
In mijn geval moest ik een gebruiker verwijderen die het afgelopen jaar een heleboel nieuwsberichten op de website had geplaatst. Om te voorkomen dat al haar nieuwsberichten ook zouden worden verwijderd, heb ik een algemeen account voor het bedrijf aangemaakt en de door haar toegewezen content aan die algemene account toegewezen.
Waarom je altijd moet kiezen voor content toewijzen aan een andere gebruiker
Als je een gebruiker verwijdert die 0 berichten heeft gepubliceerd, denk je misschien dat je zonder problemen alle content van die gebruiker kunt verwijderen. Er zijn 0 berichten, dus dan wordt er niets verwijderd, toch? Nou… die gebruiker heeft misschien geen berichten gepubliceerd. Maar misschien heeft hij of zij wel pagina’s aangemaakt, afbeeldingen geüpload, revisies van andere berichten opgeslagen, enzovoorts. Je kunt dus zonder het te weten toch gegevens kwijtraken. Daarbij kan het lukraak verwijderen van een gebruiker de weergave van de site beïnvloeden. Je zit natuurlijk niet te wachten op missende pagina’s en ontbrekende afbeeldingen. Het ergste is nog dat dit soort problemen soms niet eens meteen merkbaar zijn. Als de gebruiker iemand is die al een tijdje geen afbeeldingen heeft geüpload, kom je de ontbrekende afbeeldingen misschien pas veel later tegen. En dan is het vaak al te laat om een backup terug te zetten.
De moraal van dit verhaal: verwijder geen gebruikers zonder hun content aan een andere gebruiker toe te wijzen, tenzij je 100% zeker bent dat ze echt niets hebben toegevoegd.