Google introduceert nieuwe manieren om nofollow links te identificeren

Google introduceert nieuwe manieren om nofollow links te identificeren

Het nofollow attribuut werd altijd aangeraden voor het identificeren van links gerelateerd aan onder andere advertenties en sponsors. Maar het inmiddels 15 jaar oude attribuut is binnenkort niet langer de enige oplossing. Google heeft vorige week namelijk twee nieuwe rel attributen aangekondigd. Deze moeten het doel van nofollow links beter specificeren.

Nieuwe rel attributen

Bij bepaalde links op je website wil je zoekmachines soms meer vertellen over je relatie met de pagina waaraan die betreffende link gekoppeld is. Waar je voorheen dus alleen het nofollow attribuut had, heb je binnenkort keuze uit drie attributen:

rel="sponsored"

Dit attribuut gebruik je voor het identificeren van links die zijn aangemaakt als onderdeel van advertenties, sponsorschappen of andere compensatie overeenkomsten.

rel="ugc"

UGC is de afkorting van User Generated Content. Dit attribuut wordt aangeraden voor links binnen door gebruikers gegenereerde content, zoals reacties en forumberichten.

rel="nofollow"

Het nofollow attribuut kun je nog steeds gebruiken wanneer een van de bovenstaande attributen niet van toepassing zijn, maar je niet wilt dat Google jouw site aan de link koppelt.

Gebruikers kunnen ook meerdere rel waarden specificeren. Bijvoorbeeld:

rel="ugc sponsored"

Wil je voorkomen dat Google een link volgt naar een pagina op je eigen site? Dan kun je gewoon de robots.txt-regel ‘Disallow’ gebruiken.

Gebruiksinstructies

Google’s aankondiging bevat ook een aantal belangrijke instructies met betrekking tot het gebruik van deze nieuwe attributen. Hoewel alle nieuwe link attributen al werken, is het niet nodig om bestaande links te veranderen. Voor gesponsorde links adviseert Google om over te stappen op het gebruik van rel=”sponsored” wanneer dit uitkomt.

Deze nieuwe manieren om nofollow links te identificeren hebben niet alleen gevolgen voor hoe we links op onze websites plaatsen. Het heeft ook een impact op plugins die het nofollow attribuut toevoegen (bijvoorbeeld op de hele website). Plugin ontwikkelaars zullen de opties die zij in hun producten aanbieden willen herzien.

Nofollow links en Gutenberg

Op dit moment is het in Gutenberg alleen nog mogelijk om een nofollow link te specificeren als je omschakelt naar de HTML editor en het nofollow attribuut handmatig  toevoegt. Het Gutenberg was al een tijdje van plan om een nofollow optie voor links aan Gutenberg toe te voegen. Maar dat plan is voorlopig ‘on hold’ gezet.

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.