5 tips voor mobiele CTA knoppen

5 tips voor mobiele CTA knoppen

Een CTA (Call To Action) gebruik je om bezoekers tot een specifieke actie aan te zetten. Hierbij kun je denken aan het kopen van een product, het aanvragen van een offerte of het inschrijven voor je nieuwsbrief. Als je weleens landingspagina’s bouwt, dan weet je waarschijnlijk wel hoe een goede CTA eruit hoort te zien. Maar heb je er wel bij stilgestaan of jouw CTA’s geschikt zijn voor mobiele bezoekers? Bezoekers die op je landingspagina terecht komen en gebruik maken van een smartphone of tablet, hebben namelijk een andere gebruikerservaring dan desktop bezoekers. Om ervoor te zorgen dat je ook deze bezoekers zo effectief mogelijk de juiste richting op kunt sturen, hebben we hieronder een aantal tips voor mobiele CTA knoppen op een rijtje gezet.

5 handige tips voor mobiele CTA knoppen

#1. Beperk de hoeveelheid tekst

Mobiele gebruikers willen doorgaans zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Zorg dat de teksten van je mobiele CTA knoppen zelf kort, bondig en duidelijk zijn. Ook de teksten eromheen kun je het beste niet al te langdradig maken.

#2. Creëer focus

Voor landingspagina’s geldt sowieso dat het slim is om het aantal keuzes van je bezoekers te beperken. Om ze de juiste richting op te sturen en de kans dat ze op je CTA knop klikken te vergroten, is het daarnaast zaak om afleidingen tot een minimum te beperken. Zorg dat de focus op de CTA knop ligt.

#3. Zorg voor voldoende contrast

Voldoende contrast tussen de lettertype kleur en de achtergrond zorgt voor een goede leesbaarheid. Dat is bij mobiele landingspagina’s nog belangrijker dan bij desktop versies, omdat veel mobiele gebruikers de helderheid van hun scherm reduceren.

#4. Hou rekening met de ‘duimzone’

Onderzoeken naar de manier waarop mobiele gebruikers hun smartphones vasthouden en bedienen, leidde tot de onthulling van de thumbzone, oftewel de duimzone. Dit is de ‘veilige zone’ op een smartphone die gemakkelijk met de duim te bedienen is. Dit is zeker iets om rekening te houden bij het positioneren van je mobiele CTA knoppen.

#5. Bij twijfel: ga voor een maatje groter

Voor mobiele CTA knoppen adviseert Apple een minimale grootte van 44 x 44 pixels. Dat betekent echter niet dat je vierkante knoppen moet hebben, maar het is wel goed om de minimale afmetingen in gedachten te houden. Als je twijfelt over het formaat, ga dan gewoon voor groter!

Tot slot

Als je je een beetje bezighoudt met analytics zal je ongetwijfeld merken dat het aantal mobiele gebruikers steeds meer toeneemt. De bovenstaande tips kunnen helpen om hen een duwtje in de rug te geven en ze op de juiste manier door het conversieproces te leiden.

Lees ook: De beste CTA plugins voor WordPress

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.