Eerder schreven we al over WordPress trends die je voor het einde van 2017 omarmd moest hebben. Op die lijst stonden ook microinteracties. In dit artikel gaan we wat dieper in op microinteracties in WordPress. Wat zijn microinteracties precies? En waarom zou je deze in je WordPress site implementeren?
Microinteracties in WordPress
Wat zijn microinteracties?
Microinteracties zorgen ervoor dat een website prettiger wordt om mee te werken. Ze schroeven de ‘entertainment factor’ van anders gewone, saaie of vervelende taken omhoog. Dat doen ze middels het verstrekken van (voornamelijk visuele) feedback op acties van gebruikers. Vaak zijn microinteracties zo klein dat we ze niet bewust registreren. Toch heb je er elke dag mee te maken. Heb je wel eens een Facebook bericht geliked? Natuurlijk heb je dat. De volgende keer dat je iets liked, let dan eens op wat er met de Like knop gebeurt. Hij verandert van grotendeels wit naar blauw, en maakt zelfs een kleine beweging.
Dat is een microinteractie. Hoewel heel klein, is het duidelijk voor je dat jouw klik een effect had op de betreffende pagina. Ook als je met WordPress werkt komt je regelmatig microinteracties tegen. Sterker nog, het content management systeem zit er vol mee! Om een voorbeeld te geven: als je een plugin verwijdert door op Delete te klikken, verandert het woord naar Deleting… om je te laten weten dat je verzoek verwerkt wordt. Wanneer het klaar is, knippert het veld rood en krijg je een melding dat de plugin verwijderd is.
Er zijn nog talloze voorbeelden van microinteracties op te noemen, van de hover effecten in een menu tot loader iconen. Als je erop let, zul je zien dat er overal microinteracties zijn.
Maar waar zijn ze goed voor?
Dus als microinteracties zo klein zijn, waarom zou je dan de moeite nemen om microinteracties in WordPress te implementeren? Let er uberhaupt wel iemand op die dingen? Wel, op UX ontwerpers na zijn er waarschijnlijk niet veel mensen die bewust nadenken over microinteracties. Toch zijn ze heel belangrijk voor een goede user flow. Dit is wat microinteracties doen:
- Ze verstrekken feedback – Microinteracties helpen bij de zogeheten interstitiële angst. Dat is het korte moment van spanning die een gebruiker voelt tussen het moment dat hij actie onderneemt, en het moment dat hij een respons van het systeem krijgt/het resultaat van zijn actie ziet. Microinteracties helpen die tijd te overbruggen en laten de gebruiker zien dat er daadwerkelijk iets gebeurt.
- Ze begeleiden en stimuleren acties – Microinteracties laten ook zien welke elementen bruikbaar zijn, of wat de volgende stap is die de gebruiker kan of moet nemen. Op die manier zorgen ze ervoor dat interfaces intuitiever worden. Ze bieden in feite een heel subtiele begeleiding.
Waar kan ik microinteracties toepassen?
Hieronder een aantal voorbeelden van microinteracties die gebruikers helpen om:
- Een enkele taak te voltooien (zoals het klikken op een knop);
- Iets te doen met een stukje data (volume omhoog/omlaag zetten, rating);
- Een proces te controleren (een liedje of een video vooruitspoelen);
- Een instelling aan te passen (kijk maar naar de schuifjes in je smartphone instellingen);
- Geinformeerd te worden over een mogelijke actie of update (Twitter heeft een berichten + knop die nieuwe tweets laat zien.
Goed, je weet nu wat microinteracties zijn, waarom ze toegepast worden en waar je ze voor kunt gebruiken. Morgen gaan we een stapje verder en vertellen we je hoe je microinteracties in WordPress kunt implementeren.