In deze serie artikelen beantwoorden we vijf specifieke vragen om uit te vinden wat je bezoekers écht willen. In deel 1 besteedden we aandacht aan hoe je erachter kunt komen waar je bezoekers naar zoeken. In deel 2 bekeken we hoe je kunt uitvinden welke content je bezoekers het leukst, het meest aantrekkelijk of het meest nuttig vinden, en welke content juist niet. In deel 3 legden we uit hoe je kunt uitvinden of de mensen die via Google’s zoekmachine resultaten op je site terecht komen, je content wel als relevant beschouwen. In dit vierde deel leggen we uit hoe je erachter kunt komen wat je bezoekers van je website vinden door middel van enquêtes en polls.
Wat vinden je bezoekers van je website?
Als je nog nooit een enquête hebt samengesteld, dan denk je misschien dat het makkelijk is. Je gooit een handvol vragen bij elkaar, zorgt dat je bezoekers ze beantwoorden, en je bent klaar. Ja toch?
Wel, zo simpel is het niet. Ten eerste kost het behoorlijk wat tijd en moeite om een effectieve enquête samen te stellen die nuttige inzichten biedt. Ten tweede heb je behoorlijk wat antwoorden nodig om echt conclusies te kunnen trekken. Dan is er nog de technische kant om te overwegen. Hoe ga je je enquête bouwen, en hoe ga je zorgen dat je bezoekers hem daadwerkelijk gaan invullen? Ook moet je bedenken dat enquêtes niet voor alle bezoekers geschikt zijn.
Enquêtes versus polls
Het invullen van een enquête vereist de nodige tijd en toewijding. Dat betekent dat enquêtes geschikt zijn om informatie te vergaren van regelmatig terugkerende bezoekers – zoals de mensen die zich op je nieuwsbrief hebben geabonneerd – en bestaande klanten. Wil je diepgaande, complexe informatie voor kwalitatieve analyses verzamelen, dan zijn enquêtes ideaal. Maar deze methode van informatie verzamelen is minder geschikt voor eenmalige bezoekers die bij toeval op je website terecht zijn gekomen. Zij zijn namelijk veel minder snel geneigd om uitgebreid een enquête in te vullen – je moet hen tenslotte nog overtuigen! Wil je informatie verzamelen over prospecten of potentiele klanten, dan moet je genoegen nemen met simpele statistieken en snelle antwoorden. In zo’n geval kun je beter een poll gebruiken.
Een goede manier om enquêtes en polls aan je WordPress site toe te voegen is met behulp van plugins. Aanraders zijn de Quiz and Survey Master plugin en de Opinion Stage plugin.