Gisteren schreven we al over een aantal handelingen die je moet uitvoeren VOOR je een nieuw WordPress thema installeert. Vandaag gaan we nog een stapje verder en kijken we naar wat je moet doen NA het installeren van een nieuw WordPress thema.
Na het installeren van een nieuw WordPress thema
#1. Test alle functies en plugins
Zodra je het nieuwe WordPress thema geïnstalleerd hebt, moet je controleren of alle functies en plugins nog werken. Als het goed is, heb je je plugins voor de installatie gedeactiveerd. Nu kun je ze weer één voor één activeren. Kijk na het activeren van elke plugin of alles nog goed werkt.
#2. Test je site in alle browsers
Test je website in alle grote browsers. Sommige browsers (met name Internet Explorer) hebben namelijk de neiging om bepaalde elementen anders te renderen. Er zijn een aantal hele mooie thema’s die er prachtig uitzien in Chrome, Firefox in Safari, en in Internet Explorer compleet kapot lijken te zijn. Hier moet je iets aan doen, want er zijn nog altijd heel veel gebruikers met Internet Explorer.
#3. Pas third party elementen aan
Als je bijvoorbeeld Google Adsense gebruikt, bestaat de kans dat de kleuren van je links niet meer passen bij je nieuwe design. Pas deze aan en kijk ook naar Twitter widgets, Facebook Like knoppen, enzovoorts.
#4. Test de laadtijd
Kijk of je pagina’s nog steeds snel laden. Zo niet, bekijk dan wat je kunt doen om de laadtijd te verbeteren. Denk aan het optimaliseren van je afbeeldingen en het correct instellen van website caching.
#5. Hou je bounce rate in de gaten
Sommige thema’s zijn simpelweg gebruikersvriendelijker dan andere thema’s. Als je merkt dat je bounce rate omhoog gaat na het installeren van je WordPress thema, zoek dan uit waar aan dit zou kunnen liggen. Wellicht is de navigatie structuur te ingewikkeld, of verschilt je thema dusdanig veel van het oude dat je bezoekers hun weg niet meer kunnen vinden.