De grote trend binnen SEO is het gebruik van natuurlijke taal. Tactisch frommelen met doordachte constructies wordt afgestraft. Handig voor de één, maar vergane lust tot manoeuvreren voor de ander. De laatste groep heeft gelukkig nog Headings.
Het nut van Headings
Headings zijn componenten die de structuur in de tekst aangeven. Zes van deze HTML-elementen zijn te gebruiken: H1 t/m H6. Het belang van deze elementen is even simpel als het lijkt: dat van H1 weegt het meest, dan H2 enz.
De link tussen Headings en natuurlijk taalgebruik is dat tekst met structuur aangenaam leest. Op zich is dit geen nieuw . Het is vrij eenvoudig te zien door een behoorlijk oud boek ter hand te nemen: de Bijbel.
Hier naast het toetsenbord ligt de Nieuwe Bijbelvertaling uit 2004. Vrij recent, maar qua Headings verschilt het niet veel van de Delftse Bijbel uit 1477, het oudste gedrukte boek in Nederland. De Nieuwe Bijbelvertaling vertaald naar HTML maakt van ‘Bijbel’ de URL, van ‘Genesis’ de H1 en van ‘De schepping van hemel en aarde’ en ‘De tuin van Eden’ H2’s. Kortom, behoefte aan structuur in tekst is zo oud als de eerste geschreven tekst op aarde. Dat maakt Headings tot de huidige speerpunt van Google, natuurlijk taalgebruik.
Welke Headings gebruiken?
Er zijn zes Headings voorradig, maar die allemaal in een tekst verwerken is een klus op zich. Dat is gelukkig ook niet nodig. In principe is het logisch gebruik van H1 en H2 voldoende, maar zelfs dit principe wordt soms wat vaag. Matt Cutts (toen nog bij Google) noemt het ‘een dingetje’ (dit is spreektaal): ‘Google looks at a lot of different things: we look at over 200 things. PageRank is just one of them, whenever we rank things other things we use, things in the title things in the URL even you know things that are like really highlighted like H1 tags and stuff like that.
En Matt Cutts gaat verder:
Vraag: “Can the H1 Tag appear below the H2 tag in the code does the spider still know what’s going on?”
Antwoord: “Yeah, I wouldn’t worry about it we handle H1s and H2’s very well but don’t make your entire page H1 or H2”
En John Mueller gaat nog verder:
Vraag: “How many H1-tags should be used on a single webpage?”
Antwoord: “As many as you want.”
Conclusie is dat er op de 130 miljard webpagina’s wereldwijd erg veel fouten worden gemaakt.
Dit maakt het voor Google handiger om op relevante trefwoorden in natuurlijke taal te letten dan op fout geplaatste Headings.
W3C echter, het World Wide Web Consortium, adviseert het principe van H1, H2, H3 enz. wel te gebruiken en de hiërarchie hierbinnen in tact te laten. Dit mede wegens ‘tijd is geld’ want de H1 wordt nu eenmaal zo snel mogelijk gelezen. Stel die gewonnen snelheid bedraagt 1 enkele nanoseconde. Op 130 miljard webpagina’s maakt dat 130.000 secondes en dat is 2167 minuten en dat is 36 uur en dat is een heleboel geld.
Headings in WordPress
Wij gebruikers van WordPress krijgen na ‘Nieuw bericht invoegen’ als eerste opdracht ‘Titel hier invoeren’. Die plek voor de zgn. Title Tag is dus belangrijk! Dat stipt Yoast ook aan als het focustrefwoord hier niet in voorkomt. Let wel, de Title Tag is niet gelijk aan H1, maar WordPress stelt ze zelf gelijk. Dat is te zien na klikken op Ctrl U.
De bronpagina komt in beeld en geheel bovenaan staat de Title Tag <title>Headings geven structuur en tijd is geld</title>. Scrollen we naar beneden, dan stuiten we op de Headings: <h1 class=”entry-title”>Headings geven structuur en tijd is geld</h1>
WordPress strookt wat dat betreft met W3C en dat voelt lekker. De inhoud van de Title Tag van de pagina zelf is een ander verhaal, maar het belang is duidelijk aanwezig. Zo blijft er binnen de Headings genoeg te knutselen voor WordPressers met lust tot manoeuvreren.