Als je een eigen onderneming hebt, staat het plaatsen van relevante en actuele content op je WordPress site waarschijnlijk hoog bovenaan je prioriteitenlijstje. Dat moet ook! Maar het is raadzaam om daarnaast ook gebruik te maken van nieuwsbrieven. In dit artikel bespreken we waarom ook jouw WordPress site een eigen nieuwsbrief nodig heeft.
De cijfers liegen niet
Statistieken van Statista, daterend uit 2015, lieten zien dat 60% van de consumenten de voorkeur geeft aan het ontvangen van marketingcommunicatie van bedrijven in de vorm van e-mails. Het was toen al de meest populaire vorm van communicatie. Daarbij gaf 61% van de ondervraagden aan dat ze het niet erg vinden om wekelijks promotionele e-mails te ontvangen. Aan de andere kant van de tafel is emailmarketing ook populair; 81% van de retail marketeers die door WBR Digital werden ondervraagd gaf aan dat emailmarketing goed was voor de acquisitie cijfers, terwijl 80% zei dat het hielp bij het verbeteren van klantbehoud.
Redenen waarom je een eigen nieuwsbrief nodig hebt
Hieronder nog een aantal redenen waarom je WordPress site een eigen nieuwsbrief nodig heeft:
Reden #1
Het bouwen en beheren van een nieuwsbrief lijkt vrij veel op het bouwen en beheren van een website, en is één van de eenvoudigste marketing methodes voor een web ontwikkelaar. Zeker als je WordPress gebruikt!
Reden #2
Met een nieuwsbrief kun je de emailadressen van alle mensen die zich eerder bij je hebben ingeschreven heel goed benutten.
Reden #3
De mensen die hun emailadres hebben opgegeven zullen niet allemaal klanten zijn. Dat maakt een nieuwsbrief een uitstekende tool om zowel klanten als potentiele klanten waardevolle informatie te bieden. Die kan twijfelaars net dat laatste zetje geven dat ze nodig hebben. Ook kan een nieuwsbrief helpen bij het upsellen van huidige klanten.
Reden #4
Een nieuwsbrief vergroot de zichtbaarheid van je merk of onderneming, doordat je abonnees geregeld worden herinnerd aan je bedrijf.
Reden #5
Een nieuwsbrief is kosteneffectief. Zelfs als je besluit om elke week een nieuwsbrief te versturen, is het meeste werk al gedaan; je hebt de layout al ontworpen. Het enige dat je hoeft te doen is die layout vullen met content – en die kunt je wellicht van je website of blog afhalen.
Reden #6
Een nieuwsbrief kan voor een breed scala aan doeleinden gebruikt worden. Je kunt nieuws over je bedrijf delen, recente artikelen promoten, nieuwe producten of diensten aankondigen, abonnees toegang geven tot speciale aanbiedingen en nog veel meer.
Reden #7
Als je gesegmenteerde abonneelijsten hebt (gebaseerd op bijvoorbeeld geografie, demografische gegevens of on-site gedrag) kun je gepersonaliseerde nieuwsbrieven sturen.
Reden #8
Nieuwsbrieven leveren waardevolle data op. Je kunt veel leren over wat je publiek wil door de analytics te bestuderen. Hoeveel mensen hebben de nieuwsbrief geopend? Welk apparaat hebben ze gebruikt? Welke links kregen de meeste kliks?
Tot slot
Aan het eind van de dag is een nieuwsbrief een extra methode om je doelgroep te bereiken. Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan betaalde zoekmachine marketing. Als je nog geen nieuwsbrieven gebruikt om in contact te blijven met je huidige klanten, geïnteresseerde prospects te converteren of je zakelijke reputatie te verbeteren, dan loop je een heleboel mooie kansen mis. Denk je erover om een nieuwsbrief aan je WordPress site te koppelen? Morgen bespreken we de beste nieuwsbrief plugins voor WordPress!