Een concurrentieanalyse is een assessment van de sterke en zwakke punten van je concurrenten. Met zo’n evaluatie kun je vaststellen wat jouw product of dienst uniek maakt ten opzichte van soortgelijke producten of diensten op de markt, en de beste strategie creëren voor het aanspreken van je doelgroep. Door je in je concurrenten te verdiepen blijf je scherp en kun je hen voorblijven. Het geeft je inzicht in waar anderen mee bezig zijn, en op welke trends je kunt inspelen. Ook kun je inspiratie opdoen voor nieuwe manieren om bezoekers naar je WordPress site te trekken – en meer conversies te realiseren! Er zijn heel veel online tools beschikbaar voor het uitvoeren van concurrentieanalyses. In dit artikel lichten we de 5 beste toe!
De beste online tools voor concurrentieanalyses
#1. Google Alerts
Google Alerts is Google’s eigen alert-systeem en biedt een uitstekende manier om het World Wide Web te monitoren en op de hoogte te blijven van interessante nieuwe content. Het is een heel simpele en gebruiksvriendelijke online tool die bovendien zeer effectief is. Je kunt specifieke bedrijven en keywords monitoren, en de tool zo instellen dat je uitgebreide rapporten in je inbox ontvangt. Het is ook mogelijk om de backlinks van je concurrenten te achterhalen.
#2. Alexa Traffic Rank
Alexa Traffic Rank laat zien hoe jouw website (of die van je concurrent) in de globale ranking presteert. Deze online tool geeft waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om je concurrenten voor te blijven. Je kunt achterhalen op welke keywords je concurrenten mikken, inbound link mogelijkheden ontdekken en eventuele technische SEO problemen op je site vinden en oplossen. Alexa Traffic Rank biedt een gratis proefperiode van 7 dagen. Als dat bevalt, kun je daarna een abonnement afsluiten.
#3. SEMRush
SEMRush is één van de meest krachtige online tools voor concurrentieanalyses en verstrekt waardevolle informatie op het gebied van keywords, ranking en webverkeer. ’s Werelds meest succesvolle bedrijven maken gebruik van SEMRush, dus deze tool heeft zich zeker bewezen. De gratis versie van SEMRush zal in de meeste behoeften voorzien, maar mocht je behoefte hebben aan meer gedetailleerde analytics dan kun je altijd een abonnement afsluiten.
#4. Moat
Moat is een ad search tool. Je voert de naam van een concurrent in, en Moat laat hun laatste advertenties zien, inclusief de locaties waar deze advertenties verschenen zijn. Met behulp van zogeheten heat map analytics kun je uitvinden welke advertentie-weergaven het beste werken en welke niet. Voor het afsluiten van een abonnement heb je de keuze uit twee diensten: Moat Analytics en Moat Pro.
#5. InfiniGraph
InfiniGraph maakt gebruik van sociale netwerken om trending onderwerpen te vinden die specifiek aan jouw vakgebied gerelateerd zijn. Deze online tool werkt volgens het principe dat als je weet wat trending is bij je doelgroep, je die kennis kunt gebruiken om gerichter te marketen. De focus ligt daarbij op video content.