Heeft je onderneming een fysieke vestiging, zoals bijvoorbeeld een winkel of restaurant? Dan is het belangrijk dat je WordPress site goed scoort op locatie-specifieke zoektermen! Door lokale SEO strategieën op de juiste manier toe te passen, zorg je ervoor dat je WordPress website bij locatie-specifieke zoektermen in de zoekresultaten verschijnt. Hierdoor kun je meer (potentiele) klanten in je doelgebied bereiken.
Dit blogartikel kun je zien als een checklist voor je lokale SEO strategie; heb je alle 10 de punten aangevinkt, dan zal je spoedig beter scoren op locatie-specifieke zoektermen!
Lokale SEO checklist voor WordPress
Ο Logo
Zorg dat je je bedrijfsnaam én de plaats waar je bedrijf gevestigd is vermeld in de bestandsnamen en alt tags van de logo’s op je WordPress site.
Ο Website NAP
Je bedrijfsnaam, adres en lokale telefoonnummer moeten een prominente plek krijgen op je website. Zet ze in elk geval in de footer en op de contactpagina! Ook openingstijden zijn belangrijk.
Ο Kaart en routebeschrijving
Voeg een Google Map met een routebeschrijving toe zodat mensen je bedrijf kunnen vinden. Dit kun je heel gemakkelijk doen met behulp van de WP Google Maps plugin.
Ο Meta title & meta descriptions
Vermeld de locatie van je bedrijf waar mogelijk in meta titles en meta descriptions.
Ο Titels
Zet waar relevant de locatie van je bedrijf in de titels op je website (dus tussen de H1, H2 en H3 tags).
Ο Content
Voeg waar mogelijk je locatie toe aan de content op je site, maar overdrijf het niet; de leesbaarheid en kwaliteit van de teksten mogen er niet op achteruit gaan. Wil je het professioneel aanpakken en heb je een beetje budget, dan is de Local SEO for WordPress plugin van Yoast een aanrader.
Ο Google+ Local
Mensen vertrouwen op zoekmachines. Meldt je bedrijf aan bij Google+ Local. Dit kan via http://www.google.com/places/
Ο Schema.org
Microformats zijn kleine stukjes code die zoekmachines informatie over de locatie van je bedrijf verstrekken. Om deze toe te passen kun je gebruik maken van Schema.org. Met deze plugin kun je die microformats in je code zetten.
Ο Social media
Zorg dat je op al je social media kanalen (Facebook, Twitter, enz.) de locatie van je bedrijf specificeert.
Ο Geo tags
Met behulp van een plugin zoals OSM OpenStreetMap kun je eenvoudig geo tags toevoegen aan je webpagina’s, blogberichten en widgets.