Linkbuilding was een immer geliefde bron van inkomsten voor SEO-bedrijven, maar de tijden zijn veranderd. Niet dat de aanleg van externe backlinks wordt gemeden, maar het kost nu meer tijd en moeite. En dat is nou precies de bedoeling na de Google update Penguin.
Linkbuilding prooi voor de handel
Kernwoord binnen het huidige linkbuilden is ‘natuurlijke backlinks’. Tegenover ‘natuurlijk’ staat ‘onnatuurlijk’ en dat roept om een kort historisch overzicht.
Het is altijd de drijfveer van Google geweest, snel de bruikbare resultaten te geven van datgene waar naar wordt gevraagd. Die resultaten worden beter als gebruikers hun waardering voor andere websites uitspreken door een link op hun eigen website te plaatsen. Kort gezegd: goede content met goede links. Een prachtig idee en het verschijnsel linkbuilding was geboren.
Zoals bij elk prachtig verschijnsel riep ook dit idee inhaligheid in mensen boven. Het verkrijgen van links naar de eigen website kon bijvoorbeeld worden verkregen via linkruil of via betaalde plaatsing. Gevolgen waren websites met een aparte pagina Links (de oudere lezers graven nu even in het geheugen) en aanbieders van 1000 links tegen afbraakprijzen. Groot probleem hierbij was dat men de controle over waar de eigen website terechtkwam kwijtraakte.
Google wilde vooral met linkruil afrekenen, maar dat bleek zo simpel nog niet.
Tussenoplossing leek het ‘3 Way Linking’: A linkt naar B, B linkt naar C en C linkt weer naar A. Maar ook hier brak het tekort aan controle op want A weet nog niets van C voordat C naar A linkt, en als die link er eenmaal staat, leest Google die ook.
Linkbuilding door content
Inmiddels zijn wij bij Penguin 4.0.
Één van de kenmerken van Penguin is dat Google zich meer op de pagina’s zelf kan richten dan op de gehele website. Dit is goed nieuws. Het vraagt om het belang van interne links en daardoor ook om betere, relevante content. Dat hebben we gelukkig allemaal al (!).
Als je in die uitstekende content een link opneemt naar andere uitstekende content, waardeert Google dit. Goede websites krijgen zo links naar andere goede websites. Onder een link hangt een tros goede websites en dat verhoogt de waarde (link juice).
Dit is linkbuilding op natuurlijke wijze: goede content met goede links.
Het eigen pakket links
Het is een prettig gevoel als je ziet hoeveel backlinks er naar de eigen website zijn.
Dat kan op veel manieren, gratis en betaald. Aan Google vragen link:www.wp handleiding.nl is bijvoorbeeld erg lollig, maar 513.000 resultaten is geen reële weergave. SEOkicks Backlink Checker doet het al beter, en er zijn erg veel tellers te vinden.
Zoekt en gij zult snel vinden.
Wat doet Penguin nu met die reeds bestaande links?
Dat is soms even slikken, zeker als die links tot stand zijn gekomen via de genoemde handeling linkruil. Hieruit blijkt hoe belangrijk controle over je eigen externe backlinks is. Google reikt gelukkig een tool aan waarmee inkomende links verwijderd kunnen worden.
Linkbuilding in WordPress
Natuurlijk willen we weten hoe dat zit met linkbuilding via WordPress plugins.
Vragen we ‘linkbuilding’ en ‘backlinks’ aan WordPress.org, dan is de opbrengst divers. Er zijn plugins voor:
- intern linken
- controle op inkomende links
- verwijderen van bestaande links
- linken in blogs
Wat betreft plugins voor extern linken zijn er enkele nog in ontwikkeling.
Een bestaande is de Britse plugin Link to us. Hun reclamekreet luidt ‘Need SEO Backlinks? Let your visitors link back to your site with this simple but effective widget.’ Hier geven we de controle weer weg en dat is nu eigenlijk precies wat we niet willen. Boven de beschrijving van de plugin staat echter ‘Deze plugin is meer dan 2 jaar niet meer bijgewerkt.’
Blijkbaar is Link to us niet tegen Penguin 4.0 opgewassen.