De resultaten van zoekmachine optimalisatie (SEO) beginnen in de meeste gevallen pas na een tijdje zichtbaar te worden. Daarom is het extra belangrijk om de juiste strategie te kiezen, want als je het verkeerd aanpakt kom je daar vaak pas veel te laat achter. Ook bij linkbuilding is het cruciaal om voor een goede aanpak te zorgen. Backlinks hebben niet allemaal dezelfde waarde; die is namelijk afhankelijk van vele factoren. In dit artikel bespreken we 5 backlink factoren die je SEO resultaten kunnen beïnvloeden.
Backlink factoren die je SEO resultaten kunnen beïnvloeden
#1. De autoriteit van je bronnen
Dit is misschien wel de belangrijkste factor bij het evalueren van de waarde van een backlink. Een link van een betrouwbare bron laat jou altijd betrouwbaarder overkomen dan een link van een nieuwe, onbekende bron. Hoe beter de reputatie van de bron en hoe beter bezocht hun website is, hoe beter de resultaten die jij van die backlink zult krijgen.
#2. Specifieke targets
Als je de ranking van een specifieke webpagina wil boosten, moet de het grootste deel van je backlinks naar die pagina laten verwijzen. Op die manier zorg je dat die pagina sneller op de SERP gaat klimmen. Het is echter altijd aan te raden om je backlinks een beetje te spreiden en ze naar verschillende pagina’s op je website te laten linken.
#3. De diversiteit van je bronnen
Ook de diversiteit van je bronnen speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de waarde van je backlinks. Vanuit SEO perspectief gezien is het beter om één backlink van drie verschillende domeinen te hebben, dan drie backlinks van één domein.
#4. Je concurrenten
Als je je in een niche bevind waar je nauwelijks concurrentie hebt, zul je veel minder backlinks nodig hebben om hoog te scoren dan wanneer je heel veel concurrenten hebt. Als je een kleine onderneming hebt en je vecht met een gigantisch bedrijf om de eerste plek in Google, dan heb je waarschijnlijk heel veel backlinks nodig om je doel te bereiken.
#5. Tijd
Het verkrijgen van kwalitatief hoogwaardige backlinks die je website hoog in Google zetten zal niet van de ene op de andere dag gebeuren. Je moet tijd besteden aan o.a. social media marketing en het schrijven van gastblogs, en er ook rekening mee houden dat zoekmachines tijd nodig hebben om pagina’s te indexeren en je backlinks te evalueren. Je geduld zal ongetwijfeld beloond worden met goede SEO resultaten!
Lees ook ons artikel met 25 tips om goede backlinks naar je WordPress site te krijgen!