Veel marketeers maken gebruik van landingspagina’s om meer conversies te krijgen. Maar het creëren van goede landingspagina’s is niet altijd even eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk uit je landingspagina’s kunt halen, bespreken we in dit artikel 9 veelvoorkomende landingspagina fouten. Als je deze kunt vermijden, dan zit je al op de goede weg!
9 veelvoorkomende landingspagina fouten
#1. Saaie koppen
Internetgebruikers lezen slechts zelden. De meeste bezoekers lezen slechts 50% van je content, maar ze zullen niet verder komen dan de kop als die hen niet aanspreekt. Het schrijven van aantrekkelijke, krachtige, pakkende koppen is dus zeker iets waar je aandacht aan moet besteden. Heb je er moeite mee, dan kun je altijd nog gebruik maken van online tools zoals Headline Analyzer.
#2. Te lange teksten
Lange lappen tekst zullen je geen goed doen. Je bezoekers moeten je landingspagina’s ‘scannend’ kunnen lezen. Leg nadruk op de titel en subtitels, maak voldoende gebruik van witruimte, breek de tekst op door media, en hou het geheel overzichtelijk door lijstjes en bulletpoints toe te passen. En vergeet ook niet om je zinnen kort te houden – bij voorkeur niet langer dan 20 woorden.
#3. Slecht geschreven teksten
Slecht geschreven teksten behoren tot de grootste landingspagina fouten die er zijn. Kun je geen goede teksten (laten) produceren, dan kun je net zo goed geen landingspagina’s opzetten! Alle andere details zijn min of meer ‘decoratief.’ Schrijf korte, bondige teksten en kom zo snel mogelijk ter zake met wat je wilt overbrengen. Vertel je bezoekers wat je kunt doen om hun problemen op te lossen of in hun behoeften te voorzien.
#4. Een gecompliceerd contactformulier
Een uitgebreid contactformulier ziet er wellicht fancy uit, en zorgt ervoor dat jij zoveel mogelijk gegevens over je bezoekers binnen harkt. Maar je moet de bezoekers van je landingspagina niet belasten met tientallen vragen. Kies voor een simpel formulier waar ze alleen de belangrijkste gegevens kunnen invullen, en zorg voor een logische, begrijpelijke structuur.
#5. Geen mobiele optimalisatie
Mobiel gebruik is het gebruik van desktop computers overstegen, dus het belang van mobiele optimalisatie mag niet genegeerd worden. Je moet je landingspagina’s responsive maken, zodat ze op alle mobiele apparaten zichtbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Let daarbij ook op de laadtijden. Niemand heeft zin om te wachten tot een webpagina geopend is – ongeduldige mobiele gebruikers al helemaal niet.
#6. Geen duidelijke CTA knoppen
Calls to Action oftewel CTA knoppen zijn landingspagina elementen die direct in het oog moeten springen. Deze zorgen er namelijk voor dat je bezoekers weten wat hun volgende stap is! Zorg voor duidelijk zichtbare knoppen op een logische plek, bovenaan en/of onderaan de pagina.
#7. Geen voordelen voor nieuwe bezoekers
De meeste landingspagina bezoekers zullen nieuwe bezoekers zijn, en die moet je natuurlijk zien te overtuigen om verder te klikken naar je site of een formulier in te vullen. Om dit te realiseren kan het helpen om hen een aantrekkelijke aanbieding te doen.
#8. Nep-recensies
Mond-tot-mond reclame kan heel veel voor je doen. Meer dan 70% van de gebruikers zeggen dat positieve recensies bijdragen aan hun vertrouwen in een bedrijf. Je hebt dus iets van social proof nodig op je landingspagina. Maar zorg wel voor echte recensies! Gebruik geen valse namen of nepfoto’s. Wees eerlijk en vraag daadwerkelijke kopers om je producten of diensten aan te bevelen.
#9. Vergeten om te testen
Als je landingspagina klaar is, rest je nog één ding: testen! Op die manier kun je eventuele foutjes uit je landingspagina halen en indien nodig nog wat laatste wijzigingen aanbrengen. Sla je deze stap over, dan loop je het risico dat zaken niet goed weergegeven, linkjes niet correct doorverwijzen of formulieren niet werken. Altijd even testen dus!
Tip: Denk je dat je de bovengenoemde landingspagina fouten hebt vermeden? Lees dan ook ons artikel over de 5 beste landingspagina thema’s van 2017 en ontdek waar je op moet letten bij het kiezen van een landingspagina thema.