Goede content creëren voor het web is een vak apart, en een stuk lastiger dan vroeger. Tien jaar geleden kon je er mee weg komen om je artikelen vol te proppen met keywords en spam links. Ook met een artikel vol spelfouten kon je nog goed scoren. Tegenwoordig zijn zoekmachines veel strenger, en moet je wat meer moeite doen om content te creëren die goed scoort. Om je daarbij te helpen hebben we 5 handige content tools voor WordPress op een rijtje gezet.
Handige content tools voor WordPress
#1. Een content kalender
Een goede planning is het halve werk. Wen jezelf daarom aan om met een content kalender te werken. Dit is een goede manier om het overzicht te behouden en te voorkomen dat je achter gaat lopen. De Editorial Calender plugin is een goede optie. Je kunt hiermee al je berichten inplannen op de gewenste datum en tijd, en de berichten verslepen wanneer je ze op een andere dag wil zetten. Alle aanpassingen die je doet in het Write/Edit venster worden automatisch in de kalender doorgevoerd. Je kunt zelfs direct vanaf de kalender pagina berichten schrijven en notities maken.
#2. Een verbeterde media bibliotheek
De standaard media bibliotheek van WordPress werkt in principe prima, maar als je wat meer mogelijkheden wil dan is de Enhanced Media Library plugin een aanrader. Deze plugin stelt je instaat om je media bestanden in categorieën te plaatsen, of tags aan de bestanden toe te wijzen. Als je geregeld media bestanden hergebruikt, dan maken deze functies dat natuurlijk een stuk makkelijker!
#3. Een plugin die automatisch gerelateerde berichten weergeeft
Yet Another Related Posts Plugin (YARPP) is één van de meest populaire WordPress plugins. YARPP maakt gebruik van geavanceerde algoritmes die kijken naar o.a. tags, titels en categorieën om gerelateerde content op je website te vinden. Die gerelateerde content (berichten, pagina’s en custom post types) kan vervolgens op verschillende manieren worden weergegeven. Op die manier kun je bezoekers aanzienlijk langer op je website houden. YARPP Basic is bovendien nog helemaal gratis ook.
#4. Een spelling checker
Eén van de meest onmisbare content tools is een spelling checker. WordPress beschikt tegenwoordig over een ingebouwde spellingscontrole. Je kunt de taal instellen met het pijltje naast de spellingscontrole, en na het schrijven van je bericht met één druk op die knop je spelling controleren. Natuurlijk is deze spelling checker niet héél grondig. Schrijf je berichten in het Engels dan zou ik een spelling checker plugin zoals WP Spell Check aanraden. De meeste goede spelling checker plugins in de WordPress Directory bieden echter nog geen ondersteuning voor de Nederlandse taal. Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om je berichten eerst in Word te typen en daarna in de WordPress editor te plakken.
#5. Je uitgelichte afbeeldingen in één oogopslag
De Post List Featured Image plugin toont alle uitgelichte afbeeldingen van al je berichten in de backend, als je kijkt bij Berichten > Alle berichten. Dit is erg handig om te bekijken welke uitgelichte afbeeldingen opvallen, en extra bezoekers trekken simpelweg doordat ze aantrekkelijke afbeeldingen hebben. Mensen zijn nog altijd zeer visueel ingesteld, dus het is zeker de moeite waard om wat extra aandacht te besteden aan je uitgelichte afbeeldingen.