Afgelopen vrijdag werden miljoenen WordPress gebruikers geconfronteerd met een Black Friday banner op vrijwel elke pagina van hun WordPress dashboard. Die was afkomstig van de Yoast SEO plugin. De advertentie was niet beperkt tot gebruikers met admin-rechten, dus veel website-eigenaren ondervonden dat gebruikers met andere gebruikersrollen de advertentie ook te zien kregen.
Felle kritiek op Black Friday banner
De code voor de Black Friday banner, die op 25 oktober was toegevoegd, verscheen in versie 12.4 van de Yoast SEO plugin. De code beperkte de output van de advertentie tot de periode tussen 28 november (Black Friday) en 3 december (Cyber Monday).
Na felle kritiek van gebruikers publiceerde het Yoast team een geüpdatete versie van de plugin zonder de banner. Maar de schade was al gemaakt. Het Yoast team werd overspoeld met slechte plugin recensies. In de afgelopen vijf dagen zijn er al meer dan 100 1-sterren beoordelingen geplaatst. En dan te bedenken dat Yoast SEO al jaren een van de meest populaire WordPress plugins is.
“Die BlackFridayBanner was niet het beste idee,” schreef Yoast CEO Marieke van de Rakt op Twitter. “We bieden onze verontschuldigingen aan voor de ergernissen en moeilijkheden die het veroorzaakt heeft. We hebben hier niet goed over nagedacht. Als je wil kun je updaten naar een nieuwe versie van onze plugin zonder die banner.”
“Niet goed over nagedacht”
Het oorspronkelijke besluit om de advertentie te plaatsen draaide om de promotie van de premium producten van Yoast. Het bedrijf was het afgelopen jaar niet zo snel gegroeid als verwacht, legde van de Rakt uit. Ze hadden andere plugins gebruik zien maken van dergelijke advertenties, en besloten het ook eens te proberen. Ze hadden echter geen rekening gehouden met het feit dat Yoast SEO een aanzienlijk grotere user base heeft vergeleken met die plugins. “Voor veel gebruikers waren wij de eerste plugin die zoiets had gedaan,” schreef van de Rakt. “Ze hadden dit nog nooit eerder gezien in de backend. En ze raken in paniek. Dit was een grote inschattingsfout.”
“Laten we één ding duidelijk stellen,” schreef ze. “Dit was een fout. We hebben hier gewoon niet goed over nagedacht. Het was ongelofelijk stom. Dus ik kan wel praten over waarom we die beslissing hebben genomen, maar ik wil niet dat dat de verklaring is. De verklaring is dat we een fout hebben gemaakt.”
De banner in kwestie was een geanimeerde advertentie. Sommige gebruikers klaagden dat het ding niet te missen was. Alle meldingen van plugins die via het WordPress plugin directory beschikbaar zijn, moeten weggeklikt kunnen worden. “Dat was een technische fout,” zei van de Rakt over de problemen met het klikken op het “x” icoontje.
Yoast heeft beloofd maatregelen te nemen om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen.