WooCommerce schaalbaarheid | WP Handleiding

WooCommerce schaalbaarheid: zo maak je jouw webshop klaar om te groeien

WooCommerce is een schaalbaar ecommerce platform. Maar als je een toenemend aantal klanten en bestellingen wilt kunnen verwerken en die groei effectief wil kunnen accommoderen, moet je wel een aantal voorbereidingen treffen. De infrastructuur moet de groei aankunnen, zonder dat de performance en gebruikerservaring van je WooCommerce shop gecompromitteerd worden. In dit artikel belichten we 8 belangrijke aspecten met betrekking tot WooCommerce schaalbaarheid. Daarmee zorg je dat je webshop pieken in webverkeer aankan, korte laadtijden gewaarborgd blijven en al je klanten een prettige winkelervaring hebben.

WooCommerce schaalbaarheid: tips om je webshop voor te bereiden op groei

#1. Hosting & server performance

WooCommerce schaalbaarheid wordt voor het grootste deel bepaalt door de server waar je site op staat, en dus door je hosting pakket. Veel WordPress gebruikers kiezen bij het opzetten van hun WooCommerce site voor een goedkoop hosting pakket, maar vergeten om te upgraden wanneer hun site begint te groeien – met crashes, onderbrekingen en downtime als gevolg. Wat je nodig hebt is een webhost die jou het volgende kan bieden:

  • Een uptime van minimaal 99.9%
  • Flexibiliteit om verder op te schalen als dat nodig is
  • Custom oplossingen zoals caching en een staging omgeving
  • Automatische backups
  • 24/7 support

#2. Veiligheid

Veiligheid is voor elke WordPress website cruciaal, maar het is nog belangrijker voor een WooCommerce site; je verwerkt immers persoonlijke informatie en betaalgegevens. Met onze 12 tips voor het beveiligen van je WordPress webshop kom je al een heel eind. Vergeet ook niet om je bezoekers te laten zien dat je WordPress webshop betrouwbaar is!

#3. Database

Database optimalisatie is noodzakelijk om korte laadtijden te waarborgen, je bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het risico op foutmeldingen tot een minimum te beperken. Bijkomend voordeel is dat het ook gunstig is voor je ranking in zoekmachines. Dit is wat je moet weten over WordPress database optimalisatie.

#4. Thema

Je WooCommerce thema moet niet alleen voor de gewenste uitstraling zorgen, maar ook bijdragen aan de performance en gebruiksvriendelijkheid van je webshop. Voldoet je huidige thema niet aan al je wensen, dan is het de moeite waard om een beter thema te zoeken.

Lees ook: Zo kies je het perfecte WordPress thema!

#5. Plugins

Een plugin audit is zeker aan te raden om je WooCommerce shop voor te bereiden op groei. Neem de tijd om plugins die je niet (meer) gebruikt te deactiveren en te verwijderen. Vervolgens neem je je actieve plugins onder de loep. Evalueer voor elke plugin of je hem echt nodig hebt, of je er tevreden mee bent en of er toevallig niet een beter alternatief beschikbaar is.

#6. Betalingen

Het vergroten van WooCommerce schaalbaarheid vereist een kritische blik op je betaalmogelijkheden. iDeal is prima als je alleen verzendingen binnen Nederland verwerkt, maar als je ook buitenlandse klanten wil kunnen bedienen moet je nadenken over Bancontact, Mister Cash, PayPal, Stripe, Apple Pay, Google Pay, creditcard, etc. Het toevoegen van extra betaalopties is eenvoudig met een van deze 5 WooCommerce Payment Gateways voor WordPress.

#7. Voorraadbeheer

Meer producten en meer sales betekent dat je je voorraadbeheer goed op orde moet hebben. Als je bestellingen binnenkrijgt voor producten waarvan achteraf blijkt dat je ze niet meer op voorraad hebt, dan stel je klanten teleur – en dat kan een negatieve impact hebben op je reputatie. Gelukkig zijn er slimme oplossingen om uitverkochte producten in WooCommerce te beheren. Heb je naast je webshop ook een of meerdere fysieke winkels? Lees dan onze blogpost over WooCommerce voorraden synchroniseren met een fysieke locatie.

#8. Klantenservice

Naarmate je WooCommerce site groeit, zal ook het aantal vragen van bezoekers toenemen. Dit kun je ondervangen door (1) je WooCommerce productpagina’s van duidelijke foto’s en uitgebreide informatie te voorzien (2) adequate informatie over bestellen, betalen, verzenden en retouren op je site te zetten en (3) gebruik te maken van een WooCommerce FAQ plugin. Daarnaast moet je zorgen dat bezoekers contact met je kunnen opnemen als ze toch ergens niet uitkomen. Vermeld in elk geval een mailadres! Wil je het goed aanpakken, dan kun je live chat support toevoegen aan je WordPress site.

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.