Als je een WooCommerce shop runt, dan ben je waarschijnlijk constant bezig met het aantrekken van nieuwe klanten. Maar wist je dat bestaande klanten gemiddeld 67% meer uitgeven dan nieuwe klanten? Bovendien kunnen je vaste klanten je ook nieuwe klanten opleveren. Tegen de tijd dat een klant 10 bestellingen bij je heeft geplaatst, heeft hij gemiddeld 7 andere mensen naar je site verwezen. Met andere woorden: het is zeker de moeite waard om degenen die een keer iets bij je besteld hebben, te overtuigen om dat vaker te doen. Maar hoe zorg je dat je WooCommerce klanten blijven terugkomen?
Manieren om te zorgen dat je WooCommerce klanten blijven terugkomen
#1. VIP & loyaliteitsprogramma’s
Een van de beste manieren om te zorgen dat je WooCommerce klanten blijven terugkomen, is door hen hiervoor te belonen. Afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt, zijn er tal van manieren waarop je dit kunt inrichten. Zo kun je je vaste klanten punten laten sparen waarmee ze korting of gratis producten kunnen krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de WooCommerce Points and Rewards extensie.
#2. Exclusieve aanbiedingen & early access
Ben je van plan een nieuw product uit te brengen? Dan is het een goed idee om je meest loyale klanten early access te bieden. Dit geeft ze namelijk het gevoel dat ze speciaal zijn en kan hen motiveren om als eerste een bestelling te doen. Ook exclusieve aanbiedingen worden doorgaans wel gewaardeerd door trouwe kopers.
#3. Inspraak in nieuwe producten
Als iemand jouw merk tof genoeg vindt om vaker bij je te bestellen, dan is de kans groot dat diegene wel ideeën heeft over wat voor soort producten of verbeteringen hij graag zou zien. Biedt die klanten de mogelijkheid om suggesties te doen. Je weet maar nooit, misschien heeft iemand wel een revolutionair idee dat je merk naar een hoger niveau kan tillen!
#4. Referral stimuli
Hoe meer tevreden klanten andere mensen naar jouw WooCommerce shop verwijzen, hoe beter. Sommige klanten doen dit sowieso wel, zeker als ze echt enthousiast zijn over een bepaald product. Andere klanten hebben wat meer motivatie nodig. Er zijn verschillende plugins die je kunnen helpen om klanten voor het verwijzen naar jouw webshop, zoals de Refer A Friend add-on voor WooCommerce.
#5. Gamification
Door het winkelproces in een spelletje te veranderen, kun je zorgen dat je beste klanten vermaakt en geïnteresseerd blijven. Daarnaast kunnen spelletjes mensen ook motiveren om meer uit te geven, je WooCommerce shop bij vrienden aan te bevelen, of beide. Er zijn tal van manieren om gamification in je webshop toe te passen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze 3 prijzenrad plugins voor WooCommerce.