In onze vorige blogpost over WordPress en Google Analytics 4 kon je lezen waarom het belangrijk is om niet te lang te wachten met het overstappen naar de nieuwe versie van Google Analytics. Maar wat is er nu allemaal veranderd in GA4? Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje gezet.
Wat is er veranderd in GA4?
#1. IP-anonimisering
Zoals je weet is de manier waarop we met gebruikersgegevens omgaan een heel belangrijk aspect van AVG naleving. GA4 helpt je daarbij; de nieuwe versie is namelijk ontwikkeld om automatisch IP-adressen van bezoekers te anonimiseren.
#2. Nieuwe parameters
Er zijn een aantal nieuwe parameters toegevoegd aan Google Analytics 4, zoals ‘engagement rate’ en ‘engagement time’. Daarnaast hebben sommige parameters een andere naam gekregen. Wat in Universal Analytics ‘average session duration’ heette, wordt in GA4 ‘average engagement time’ genoemd.
#3. Geen bounce percentages meer
Google Analytics 4 laat geen bounce percentages meer zien. In plaats van het percentage bezoekers dat je site heeft verlaten zonder iets te doen, zie je nu parameters zoals ‘engaged sessions per user’. Dit is een vrij logische verandering als je bedenkt dat bounce percentages vrij achterhaald zijn; je wilt immers je bezoekers met zo min mogelijk kliks van dienst kunnen zijn.
#4. Goals zijn verdwenen
Als je in Universal Analytics doelen had ingesteld, zul je die in Google Analytics 4 niet terugvinden. In plaats daarvan krijg je zogeheten GA4 events die je helpen bij het tracken van de interacties op je site. Zo kun je bijvoorbeeld zien op welk punt in het checkout proces van een webshop bezoekers afhaken.
#5. Een compleet nieuwe interface voor rapportages
De interface voor rapportages heeft een flinke make-over gekregen in Google Analytics 4. Je kunt gebruik maken van zowel blanco als kant-en-klare templates om stijlvol vormgegeven rapporten op te stellen voor onder andere Engagement, Monetization en Retention.