Als je je bezighoudt met zoekmachine optimalisatie, dan ben je ongetwijfeld de term cornerstone content tegengekomen. Maar wat is cornerstone content in WordPress? En waarom is het belangrijk voor SEO?
Wat is cornerstone content in WordPress?
Cornerstone content in WordPress vormt de kern van je website. ‘Cornerstone’ betekent hoeksteen, oftewel het fundament waarop iets wordt gebouwd of ontwikkeld. Deze definitie zegt al veel over om wat voor soort content we het hier hebben: de beste, belangrijkste en meest relevante pagina’s en berichten, die de zoektermen en onderwerpen bevatten die voor jou het belangrijkste zijn. Met andere woorden: de content waar je echt op wil ranken in zoekmachines. Cornerstone content is nauw verbonden met je zakelijke doelstellingen en moet je visie en/of missie reflecteren; wanneer je het goed aanpakt, helpt deze content je om autoriteit te creëren binnen je vakgebied en te laten zien wat jou van je concurrenten onderscheidt.
Waarom is cornerstone content belangrijk voor SEO?
Cornerstone content is een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Het helpt je om:
- Naamsbekendheid te creëren;
- Autoriteit en vertrouwen binnen je vakgebied te krijgen;
- De juiste doelgroep aan te trekken;
- Natuurlijke links op te bouwen;
- Hoger te ranken op populaire zoektermen.
Hoe identificeer je cornerstone content in WordPress?
Met cornerstone content kun je de uitdagingen die gepaard gaan met het ranken op competitieve zoektermen tackelen. Als je veel content produceert over dezelfde of soortgelijke onderwerpen, dan moet je zoekmachines vertellen welke van die pagina’s of berichten het belangrijkst zijn. Doe je dat niet, dan krijg je te maken met keyword kannibalisatie – je pagina’s of berichten zullen elkaars kansen om hoog te ranken dan ‘opeten’. Het is dus belangrijk om zoekmachines te vertellen welke content cornerstone is. Als je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin, is dat heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar op de betreffende pagina op het SEO tabblad naar beneden te scrollen en de optie ‘Mark as cornerstone content’ aan te vinken.
Komende week zullen we nog wat meer tips geven over het optimaliseren van cornerstone content!