Contactformulieren zijn onmisbare tools om je bezoekers de mogelijkheid te bieden om contact met je op te nemen. Niet zo verwonderlijk dus, dat er veel goede contactformulier plugins voor WordPress beschikbaar zijn. Maar ongeacht welke contactformulier plugin je gebruikt, het kan voorkomen dat je je WordPress contactformulier niet werkend krijgt, of dat hij ineens stopt met werken. In deze blogpost belichten we de mogelijke oorzaken van niet werkende contactformulieren, en wat je kunt doen om het probleem op te lossen.
Waarom werkt mijn WordPress contactformulier niet?
De manier om een niet werkend WordPress contactformulier te troubleshooten hangt af van of het contactformulier eerder wel gewerkt heeft, of dat het nooit werkte.
Als het contactformulier eerder wel werkte
Als je contactformulier eerder wel werkte, dan betekent het dat er iets veranderd is waardoor dat nu niet meer het geval is. Het is daarom zaak om je email en server instellingen te controleren. Email instellingen kunnen soms veranderen zonder dat je daar erg in hebt. Als je gebruik maakt van een gedeelde email server, is het mogelijk dat je account verplaatst is. In dat geval zou je hosting provider je hiervan op de hoogte moeten brengen, maar als dat niet het geval is kun je op je accountbeheer paneel (cPanel) inloggen. Navigeer naar e-mail accounts en vergelijk de instellingen met die in je contactformulier. Komt er iets niet overeen, dan kun je dit gelijk aanpassen.
Ben je recentelijk overgestapt naar een andere hosting provider, dan zijn natuurlijk ook je server instellingen verandert. Als je contactformulier dan nog de oude server instellingen gebruikt, dan is het logisch dat het niet werkt. Log in op je accountbeheer paneel en neem de juiste email instellingen over in je contactformulier.
Als het contactformulier vanaf het begin niet werkte
Als je contactformulier nooit werkte, ook niet als je meerdere contactformulier plugins hebt uitgeprobeerd, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de SMTP instellingen.
Sommige hosting providers hebben hun servers zo ingesteld dat ze standaard geen mails verzenden. Dit doen ze om te voorkomen dat kwaadwillenden hun servers gebruiken om spam te verzenden. Als jouw hosting provider dit ook heeft ingesteld, moet je controleren of je contactformulier het mail protocol van de server gebruikt. Dit kan handmatig, maar het is makkelijker om gebruik te maken van een plugin zoals WP Mail SMTP. Na het installeren en activeren van de plugin hoef je alleen maar de email instellingen van je account in te voeren. Als het goed is zou je WordPress contactformulier dan wel moeten werken.