Google+ stopt ermee. Vanaf 2 april 2019 is het sociale netwerk van Google officieel verleden tijd. Dat betekent dat veel WordPress plugins ook vaarwel zeggen tegen het G+ icoontje. Er zijn behoorlijk wat WordPress plugins met G+ integratie. De Google+ plugin, natuurlijk, maar ook WPMU DEV’s Hustle plugin (zowel de gratis als pro versies). Maar waarom ging het eigenlijk mis met Google’s sociale netwerk? En welke alternatieven zijn er?
Wat ging er mis?
Toen Google in 2011 begon uit te halen naar Facebook, boden ze een tool aan om al je informatie in een zip bestandje te downloaden en van netwerken te switchen. In theorie had het kunnen werken: Google is sterk, en Facebook heeft altijd al de reputatie gehad een bepaalde minachting voor haar gebruikers te hebben. Dus wat ging er mis? De meningen hierover verschillen. Sommigen denken dat Google+ een concept is dat gedreven werd door een corporate bestuur, in plaats van iets dat op natuurlijke wijze ontstaat uit de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Anderen zijn van mening dat het probleem was dat Google’s sociale netwerk gewoon niet door genoeg mensen gebruikt werd. Veel mensen hadden de ondergang van het sociale netwerk al vanaf het begin voorspeld, maar de genadeslag was een bug die de persoonlijke gegevens van honderdduizenden gebruikers in gevaar bracht.
Google+ alternatieven
Google+ had een groot voordeel voor WordPress bloggers: Je trof lezers op de plek waar ze al waren, in plaats van dat ze gedwongen worden op een specifiek platform in te loggen. Gelukkig zijn er volop alternatieven. Content publishing dashboard zoals Hootsuite, Buffer en Sprout Social maken het ook mogelijk om dezelfde blogpost naar al je social media accounts te sturen, op welke manier je maar wil. Hoewel deze dashboards pas recentelijk integratie met self-hosted WordPress websites hebben mogelijk gemaakt, zijn ze naar mijn mening al beter dan Google’s sociale netwerk. Waarom? Omdat ze waarde hechten aan het concept dat voor de WordPress community zo belangrijk is: democratisering. Mensen vinden het niet leuk als hen verteld wordt welke service ze moeten gebruiken, en content publishing dashboards pushen content naar alle diensten. Zo kunnen je lezers zelf bepalen waar ze jouw content consumeren.
Tot slot
En dus zeggen we vaarwel tegen Google+, een poging van de grootste zoekmachine ter wereld om gebruikers te dwingen op hun platform te blijven, in plaats van hen hun gang te laten gaan en simpelweg hun gebruik onderweg te tracken. We houden van je, Google, gewoon zoals je bent, ook zonder hip sociaal netwerk. Laat Google maar gewoon doen wat ze het beste doen: de beste search en analytics tools leveren die het World Wide Web voor iedereen een betere plek maken.