Afgelopen week maakte Iain Poulson de lancering van Plugin Rank bekend. Deze nieuwe service biedt plugin ontwikkelaars de mogelijkheid om hun rankings in het officiële WordPress plugin directory te tracken. De service is vooral gericht op ontwikkelaars met freemium producten.
Hoe werkt Plugin Rank precies?
Plugin Rank maakt gebruik van de reeds bestaande WordPress.org API om een verzameling plugins op te halen op basis van een specifieke zoekterm. Het is dus dezelfde API die WordPress gebruikers benutten wanneer ze vanuit hun WordPress dashboard naar een plugin zoeken. Poulson beschrijft hoe een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar een lidmaatschaps plugin door ‘membership’ in de zoekbalk in te typen. De WordPress API geeft dan, op basis van een intern algoritme, een aantal plugins weer die het beste passen bij die zoekterm.
Wat kun je met deze service?
“Plugin Rank checkt dagelijks de API om de nieuwste posities van de zoektermen te vinden die door Plugin Rank gebruikt worden,” schrijft Poulson. “Die data wordt dan gebruikt om veranderingen in de ranking weer te geven.” Ook wordt de data in een grafiek weergegeven, zodat ontwikkelaars een goed beeld krijgen van hoe hun plugins scoren in de zoekresultaten.
Behalve dat de service de score van een specifieke plugin laat zien, kunnen plugin ontwikkelaars de informatie ook gebruiken om hoger in de zoekresultaten te komen. De concurrentie analyse biedt inzicht in de top 50 plugins die scoren op de zoektermen die voor jou belangrijk zijn. “Het geeft je inzicht in wat die plugins doen waardoor ze hoger scoren dan jij,” schrijft Poulson. “Hebben ze een hoge zoekwoord-dichtheid in hun readme? Hebben ze [zoekwoorden] in hun titel of tags? Beantwoorden ze de meeste vragen? Hebben ze veel vijfsterren beoordelingen?”
Een premium service
Plugin Rank is de eerste service van zijn soort in de WordPress wereld. Poulson moest dan ook buiten de traditionele WordPress kanalen kijken om de prijs voor zijn nieuwe service te bepalen. “Ik heb gekeken naar soortgelijke SEO tools voor traditionele zoekmachines, zoals Ahrefs en SEMrush, en probeerde mijn tarieven te baseren op hoe waardevol het kan zijn in relatie tot andere marketing kanalen.” Het Starter abonnement ($9 per maand) biedt plugin ontwikkelaars de mogelijkheid om voor één plugin tot 5 zoektermen te tracken, en biedt tevens email rapportages en concurrentie analyses. Voor het Plus abonnement betaal je $49 per maand en kun je 5 plugins en 50 zoektermen tracken, ook in meerdere talen. Tot slot is er nog het Pro abonnement van $119, voor 20 plugins en maximaal 500 zoektermen. Plugin ontwikkelaars die interesse hebben in de nieuwe service kunnen nu gebruik maken van een gratis proefperiode van 21 dagen.