Gisteren gaven we een introductie tot overgangswoorden en waarom deze belangrijk zijn voor SEO. Vandaag gaan we hier wat verder op in. Er zijn heel veel overgangswoorden, ook in de Nederlandse taal. In plaats van simpelweg een lijst te maken met willekeurige overgangswoorden, hebben we een opsomming gemaakt van 10 soorten overgangswoorden voor SEO. Deze hebben we voorzien van een korte uitleg over hoe je ze kunt gebruiken, plus een aantal voorbeelden van overgangswoorden die allemaal zijn getest met Yoast!
Tip: Blog je in het Engels? Bekijk dan het transitionWords.jsbestand van Yoast SEO voor een volledige lijst van Engelstalige overgangswoorden die bijdragen aan het minimum van 30%.
#1. Toevoeging
Toevoegingen gebruiken we om het punt dat we willen maken kracht bij te zetten, of er verder op in te gaan.
Voorbeelden:
Bovendien
Daarnaast
En
Echter
Evenals
Op dezelfde wijze
#2. Oorzaak en effect
Elke actie heeft een reactie en er is een breed scala aan overgangswoorden die gewijd zijn aan die dualiteit.
Voorbeelden:
Als (gevolg van)
Doordat
Daarom
Vandaar dat
Waardoor
Want
Zodoende
#3. Verduidelijking
Soms is een voorbeeld de beste manier om je punt te maken. Verduidelijkende overgangswoorden draaien om het isoleren van specifieke objecten, situaties of mensen, zodat je je redenering beter kunt uitleggen.
Voorbeelden:
Bijvoorbeeld
Evenals
Immers
In het bijzonder
Namelijk
Net zoals
Zoals
Ter illustratie
#4. Tegenstelling en contrast
Tegenstellingen en contrasten kom je overal tegen, ook in content. Tegengestelde of contrasterende overgangswoorden kunnen wellicht een negatieve connotatie hebben, maar het is zeker niet slecht om ze te gebruiken. Zo zijn ze ideaal om belangrijke verschillen te belichten.
Voorbeelden:
Anderzijds
Aan de andere kant
Behalve als
Maar
Hoewel
Desondanks
Ofschoon
Niettemin
Weliswaar
Mits
Integendeel
#5. Overeenkomst of nadruk
Aan de andere kant van het spectrum heb je overgangswoorden die overeenkomsten of nadruk communiceren. Het zijn het soort woorden dat je gebruikt om ideeën te verbinden, of zinnen die aan elkaar gerelateerd zijn.
Voorbeelden:
Net zoals
Evenals
Hetzelfde als
#6. Opsomming
In de categorie opsommende overgangswoorden vallen alle woorden en frasen die verwijzen naar een chronologische volgorde. Dit soort overgangswoorden werken doorgaans het beste aan het begin van een zin. Ook kunnen ze helpen om een bepaalde hiërarchie van belang in je teksten te brengen.
Voorbeelden:
Ten eerste / in de eerste plaats
Ten tweede / in de tweede plaats
Ten slotte
Als laatste
#7. Tijd
Tijd gerelateerde overgangswoorden zijn van essentieel belang bij het beschrijven van een serie gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden.
Voorbeelden:
Daarna
Terwijl
Intussen
Voordat
Vervolgens
Vroeger
Er zit best wat overlap tussen tijd gerelateerde overgangswoorden en opsommende overgangswoorden. De voorkeur voor de ene of de andere optie wordt vaak bepaald door subtiele verschillen.
#8. Ruimte
Dit is misschien een van de meer aparte soorten overgangswoorden voor SEO, maar verwijzingen naar ruimte komen vaker voor dan je denkt. Denk aan het beschrijven van fysieke ruimtes, of wanneer je wil uitleggen waar men een regel code moet plaatsen.
Voorbeelden:
Hier
Daar
Waar
Voor
#9. Detail
Dit soort overgangswoorden gebruiken we meestal wanneer we een punt willen benadrukken. Ze zijn erg handig om de details van een specifiek idee uit te leggen.
Voorbeelden:
In het bijzonder
Namelijk
Ter illustratie
#10. Samenvatting
Zeker bij lange blogposts is het een goed idee om alle belangrijke punten aan het einde nog even samen te vatten. Samenvattende overgangswoorden zijn dan je beste vrienden.
Voorbeelden:
Als laatste
Concluderend
Kortom
Samengevat
Zodoende
Tot slot
Er zit vrij veel overlap tussen de hierboven beschreven soorten overgangswoorden, maar ze zullen ook niet overal tussen passen. Uiteindelijk komt het allemaal neer op de context. Ga je voor ‘groen licht’ in Yoast en krijg je het advies om meer overgangswoorden te gebruiken? Pak deze lijst er dan even bij en kijk welke overgangswoorden het meest natuurlijke effect creëren. Het zal de leesbaarheid van je content – en je schrijfvaardigheden – zeker ten goede komen.