Er staan miljoenen blogs op het internet, dus het kan een behoorlijke uitdaging zijn om te zorgen dat je als nieuwe blogger in de Blogosphere wordt opgemerkt. Zelfs al spendeer je uren aan onderzoek doen, kwalitatief hoogwaardige content schrijven en relevante afbeeldingen vinden, dat is niet genoeg als je de aandacht van je doelgroep wil trekken. Je moet je nieuwe WordPress blog namelijk ook promoten. In dit artikel vertellen we hoe je dat kunt doen, zonder dat je geld hoeft te spenderen aan dure advertenties!
10 manieren om je nieuwe WordPress blog te promoten
#1. Omarm social media
Maak profielen aan op populaire social networking sites, zoals Google+, Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Het delen van je content is de beste manier om een trouwe volgersbasis te krijgen en webverkeer naar je nieuwe WordPress blog te drijven.
#2. Optimaliseer je blog voor zoekmachines
Search Engine Optimization (SEO) speelt een belangrijke rol bij het verkrijgen van organisch webverkeer. Gebruik onze Ultieme SEO Checklist en zorg ook dat je weet welke SEO fouten je echt moet vermijden.
#3. Dien je blog URL in bij zoekmachines en blog directories
Dien je nieuwe WordPress blog URL in bij alle grote zoekmachines (Google, Yahoo, Bing) en blog directories (Technorati, Popdex, Bloggapedia).
#4. Reageer op andere blogs
Zoek een aantal goede blogs die binnen jouw niche vallen en plaats reacties op artikelen. Indien relevant kun je hier ook een linkje naar een van jouw artikelen bij zetten.
#5. Vertel iedereen over je blog
Vertel iedereen over je nieuwe WordPress blog: vrienden, familie, collega’s, volgers, zakelijke contacten… en vraag hen ook om je content te lezen en te delen. Onderschat niet de kracht van mond-tot-mond reclame!
#6. Zet je blog URL in je e-mail signature
Maak een e-mail signature aan met je blog URL erin. Op die manier bevat elke e-mail die je verstuurt de link naar je blog. Weet je niet hoe je een e-mail signature aanmaakt, kijk dan bij de instructies van
#7. Maak gebruik van Google Currents
Google Currents is een Flipboard achtige app die lezers via hun tablets en smartphones op de hoogte houdt van hun favoriete blogs. Dus als je je blog indient bij Google Currents is het zichtbaar voor alle mensen die van dit platform gebruik maken.
#8. Wees actief op forums
Wordt lid van een aantal forums/communities binnen je niche en maak gebruik van een forum signature om gericht webverkeer naar je blog te trekken.
#9. Interview een expert in je niche
Het interviewen van een succesvolle blogger in je niche kan je online zichtbaarheid een flinke boost geven. Mensen hebben altijd interesse in andermans succesverhalen!
#10. Leer infographics maken
Infographics zijn een uitstekende manier om meer online exposure te krijgen. Creëer een mooie infographic (bijvoorbeeld met Infogram) die aan jouw niche gerelateerd is, post hem op je blog en zorg dat hij gedeeld wordt (vergeet je blog URL niet in de infographic zelf te verwerken!).