Google op ‘Hoe schrijf ik een blog’ en je krijgt ik-weet-niet-hoeveel hits. Op elke pagina staan wel tips die je kunt gebruiken. Om je alle moeite van het uitzoeken te besparen, zet ik alle écht handige blogtips voor je op een rijtje.
Dus: Hoe schrijf je een professionele blog die ook nog eens aan de SEO-eisen voldoet?
Even in bullitpoints (vindt Google ook fijn :):
- Fijn leesbare teksten
- Zorgvuldige gekozen tussenkoppen
- Kop die uitnodigt tot aanklikken opgebouwd uit SEO-woorden
- Juiste lengte
- Beeld
Tussenkoppen
Allereerst is het natuurlijk van belang dat je een beetje leuk en pakkend kunt schrijven. Dit bereik je door korte zinnen te gebruiken, niet te veel uit te wijden maar bij je onderwerp te blijven en gebruik te maken van alinea’s en tussenkoppen.
Tussenkoppen maken je blog fijner leesbaar en zijn van belang voor je SEO. Denk er dus even over na welke woorden je gebruikt of anders gezegd: op welke woorden je gevonden wilt worden.
SEO
Bedenk een kop boven je artikel die uitnodigt om aan te klikken, om verder te lezen. Neem deze blog als voorbeeld. Stel ik zou er boven zetten: SEO-vriendelijke blog. Dat is veel minder aantrekkelijk om aan te klikken dan ‘alle handige tips voor een goede blog’. Plus de kans dat iemand zoekt op: ‘SEO-vriendelijke blog’ is veel kleiner dan: ‘handige tips voor een goede blog’.
Ook hierbij geldt natuurlijk dat er minimaal één woord in moet zitten waarop je gevonden wilt worden, waar de blog over gaat. Je hebt er niets aan als je de suggestie wekt dat je stuk over tips voor een goede blog gaat, maar als mensen gaan lezen en ze krijgen een artikel met tips over fotografie. Ze klikken geheid direct weg. Hierdoor gaat je bouncerate omhoog en daar straft Google je dan weer op af.
Schrijf je blog niet te lang, maar ook zeker niet te kort. Google ‘bekijkt’ de inhoud van je blog en beoordeelt of er iets nuttigs in staat. Google vindt dat een stukje tekst van 100 woorden nooit echt nuttig kan zijn voor iemand die informatie over een onderwerp wil. Ideale lengte voor een blog is tussen de 350 en 500 woorden.
Beeld
Voeg altijd beeld toe. Bij veel blogs kun je een zogenoemde ‘uitgelichte afbeelding’ invoeren. Dit is je hoofdbeeld en dus belangrijk. Zorg voor uniek beeld. Gratis foto’s uit online beeldbanken zijn mooi, maar je bent niet de enige die ze gebruikt. Google ‘ziet’ dat als plagiaat.
Let er ook op dat je de foto voor je hem upload al een logische naam mee geeft. Vervang de naam IMG2356.jpg dus voor blogtips.jpg. Vergeet ook niet de alt tekst in te vullen.
Onderaan je blog kun je vaak de meta omschrijving, een focuswoord en je permalink invullen. Allemaal SEO-gerelateerd. Neem even een kwartiertje extra en vul ze met aandacht in. Het is gewoon fijn als iemand op een onderwerp googelt en dan jouw artikel tegenkomt. Je hebt het toch niet voor niets geschreven…?