Als je een webshop hebt of diensten levert via je WordPress site, dan zal je ongetwijfeld wel eens vragen van klanten krijgen over je producten of diensten. De meest voor de hand liggende manier om die vragen te beantwoorden is via e-mail of via een support forum. Maar het kan een groot voordeel opleveren om die vragen uitgebreid te beantwoorden in een blog post. Zowel voor jou als voor je klanten én je potentiele klanten.
De voordelen
Het beantwoorden van klantvragen in een blog post scheelt je tijd wanneer anderen je dezelfde vraag e-mailen; je kunt ze gewoon een linkje naar je blog post sturen. Bestaande klanten kunnen bij vragen je FAQ raadplegen, wat zowel hen als jou tijd bespaard. En daarbij kunnen potentiele nieuwe klanten die op zoek zijn naar een oplossing worden overtuigd door het feit dat jij uitgebreid hun vragen beantwoord. Als bonus heb je op deze manier geregeld nieuwe, relevante content, wat ook weer goed is voor je SEO. De blog post benadering is dus eigenlijk een heel slimme oplossing, zowel vanuit marketing oogpunt als vanuit klantondersteuning.
Zo maak je een goede FAQ
Je blog post titel is heel belangrijk; gebruik de vraag als de titel, en typ daaronder je antwoord. Google is dol op exacte matches, dus hoe beter de zoekterm en de titel van je blog post overeenkomen, hoe beter! Vervolgens zet je de blog post in de juiste FAQ categorie (of, als je meerdere FAQ subcategorieën hebt, in de juiste FAQ subcategorie). Door een heldere structuur aan te houden in je FAQ zorg je dat je bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken. Als je veel FAQs hebt en je wil zorgen dat het overzichtelijk blijft, kun je overwegen om een zogeheten accordeon FAQ toe te passen; hierbij staan de vragen allemaal onder elkaar, en wanneer een gebruiker op één van de vragen klikt, vouwt deze open (als een accordeon) en wordt het antwoord weergegeven. Een andere manier om het overzicht te behouden is door voor elke FAQ categorie een aparte pagina aan te maken, of door de vragen te sorteren op titel, datum of ID.