Hoe schrijf je een kwalitatief hoogwaardige blogpost?

Hoe schrijf je een kwalitatief hoogwaardige blogpost?

Tegenwoordig zijn de meeste bloggers en bedrijven zich wel bewust van het belang van kwalitatief hoogwaardige content. Niet alleen voor de lezers, maar ook voor de zoekmachines. Zoekmachines zullen goed geschreven, relevante blogposts hoger indexeren. Maar hoe schrijf je nu een kwalitatief hoogwaardige blogpost?

Hoe schrijf je een kwalitatief hoogwaardige blogpost

Ken je doelgroep

Voor je begint met schrijven, moet je weten wie je doelgroep is. Een goede blogpost spreekt haar doelgroep aan. Door de behoeftes, wensen en problemen van je doelgroep te begrijpen, kun je blogposts schrijven waar ze ook daadwerkelijk wat aan zullen hebben.

Verstrek waardevolle informatie

Een goede blogpost kan mensen hun mening over een bepaalde kwestie veranderen, hen inspireren, het waardevolle informatie bieden, of hen leren hoe ze iets beter of efficiënter kunnen doen. Waar je ook over schrijft, zorg dat het interessant is voor je lezers.

Bedenk een catchy titel

De titel is het eerste dat mensen zien. Er is een goede reden waarom titels groter zijn dan de rest van het artikel, en dat is omdat titels mensen moeten overhalen om verder te lezen. Een goede titel is kort, uniek, en richt zich bij voorkeur op de voordelen die men kan halen uit het lezen van het artikel.

Begin sterk

De openingszin is bijna net zo belangrijk als de titel. Begin met iets dat de aandacht trekt en de lezer overhaalt om verder te lezen. Controversiële statements en verassende statistieken werken doorgaans erg goed.

Breek het artikel op in hapklare brokken

Door je artikel ‘scanbaar’ te maken geeft je de lezer de mogelijkheid om het artikel snel door te kijken en direct te zien of het nuttig kan zijn voor hem/haar. Dit kun je doen door gebruik te maken van beschrijvende subtitels en heldere paragrafen. Niemand wil ellenlange teksten lezen, dus breek de tekst op in hapklare brokken. In sommige gevallen kunnen bullet points aan te raden zijn.

Gebruik betrouwbare bronnen

Doe je research. Wil je kwalitatief hoogwaardige informatie verstrekken, gebruik dan alleen betrouwbare bronnen zoals universiteiten, gepubliceerde onderzoeksresultaten, overheidsinstellingen, enzovoorts. Ook je meningen dienen onderbouwd te worden door relevante bronnen.

Denk aan je timing

Zelfs als je blog geen bron voor ‘breaking news’ is, moet je toch proberen om tijdig je artikelen te posten. Als je schrijft over gebeurtenissen die weken geleden hebben plaatsgevonden, zal je content irrelevant zijn voor lezers die al bezig zijn met het volgende grote evenement. Dit zorgt tevens voor een vermindering van de shareability van je blog artikelen. Zorg ook dat je geregeld nieuwe content plaatst. Dit is niet alleen goed voor je SEO, maar ook aantrekkelijker voor je lezers.

Proofread je artikelen

Het maakt niet uit hoe goed je content is als je artikelen vol staan met spelfouten en grammaticafouten. Een artikel met fouten komt direct een stuk ongeloofwaardiger over en zal minder snel gelezen en gedeeld worden. Lees je artikelen goed na voor je ze plaatst, of laat eventueel iemand anders het nalezen om de foutjes die jij over het hoofd hebt gezien eruit te vissen.

Implementeer een Call-to-Action

Een Call-to-Action aan het einde van je blog post vertelt je lezers om een comment achter te laten, een vraag te beantwoorden, je blog post te delen, of een website te bezoeken. Een Call-to-Action zorgt dat er een discussie op gang komt of dat lezers betrokken blijven bij een bedrijf.

Check je SEO checkpoints

Een goed artikel wordt niet gelezen tot mensen het gevonden hebben. Daarom is het handig bij elk artikel dat je schrijft een aantal punten te controleren. Je kunt gebruik maken van tools zoals Google Keyword Planner om te zien welke zoekwoorden mensen op dat moment gebruiken, en welke zoekwoorden goed scoren. Als je meta-tags gebruikt, zorg dan dat je meta-tags ook in de meta-description, de ‘alt description’ van je afbeelding(en) en in je artikel voorkomen!

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.