In dit digitale tijdperk hebben niet alleen grote bedrijven, maar ook kleine startups en freelancers een goede zakelijke website nodig. WordPress is daar het ideale platform voor! In dit artikel bespreken we wat je allemaal nodig hebt voordat je je zakelijke WordPress website live kunt zetten.
Checklist zakelijke WordPress website
#1. Essentiele webpagina’s
Geen twee websites zijn hetzelfde. Elke zakelijke WordPress website heeft een ander doel, waardoor ook de content, het ontwerp en de functionaliteit zullen verschillen. De meeste websites beschikken echter over de volgende essentiële webpagina’s:
- Homepagina: Geeft een overzicht van de websites, maakt direct duidelijk met wat voor bedrijf de bezoeker te maken heeft, en biedt inzicht in de USP’s.
- Over ons: Vertelt door wie het bedrijf is opgericht, wat voor bedrijf het is, wat de kernwaarden zijn en waarom het beter is dan de concurrentie (Lees ook: Zo creëer je een goede About pagina in WordPress).
- Producten/diensten: Biedt een overzicht van de producten en/of diensten die je aanbiedt.
- Blog/Nieuws: Een must-have pagina, met name voor bedrijven die zich richten op internet, SEO en marketing (Lees ook: Heeft je zakelijke WordPress site echt een blog nodig?)
- Contact: Biedt de bezoeker meerdere manieren om met je in contact te komen (contactformulier, telefoonnummer, e-mail, etc). (Lees ook: De beste WordPress contactpagina plugins).
- Privacybeleid: Is sinds de invoering van de AVG noodzakelijk (Lees ook: Wat je moet weten over WordPress en de AVG).
- Algemene Voorwaarden: Met name van belang voor webshops, maar ook voor andere websites die persoonsgegevens verzamelen.
#2. Huisstijl, logo en identiteit
Als je jezelf wil onderscheiden van je concurrentie, dan heb je een eigen identiteit nodig. Dit vertaalt zich naar een passende huisstijl en een logo. Die zijn ook belangrijk om herkenbaarheid en vertrouwen bij je doelgroep te creëren.
#3. Google Analytics
In de competitieve online wereld draait het allemaal om cijfers. Data analytics zijn dan ook van essentieel belang voor het succes van je onderneming.Google Analyticskan je hierbij helpen. Door een Google Analytics Dashboard plugin te installeren kun je waardevolle inzichten krijgen over o.a. het aantal bezoekers dat je krijgt, waar die bezoekers vandaan komen, welke apparaten zij gebruiken (computer, mobiel) en welke zoektermen ze gebruiken om te vinden wat ze zoeken. Google Analytics helpt je tevens om je eigen site te vergelijken met die van je concurrenten. Op basis van de gegevens kun je achterhalen op welke vlakken je goed scoort en waar er nog ruimte is voor verbetering.
#4. Content
Content is King. Alleen door het publiceren van unieke, nuttige en kwalitatief hoogwaardige content kun je je bezoekers goed bedienen en zorgen dat je website door de juiste mensen gevonden wordt. Heb je een webshop, dan zul je moeten zorgen voor originele, beschrijvende productteksten en categorieteksten. Ben je een zakelijke dienstverlener, dan heb je natuurlijk geen productteksten, maar wel teksten die beschrijven wat je aanbiedt. Daarnaast is het voor de meeste ondernemingen aan te raden om ook regelmatig blogposts te publiceren.
#5. De juiste plugins
Plugins zijn in feite kleine stukjes software waarmee je de standaard functionaliteit van WordPress uit kunt breiden. Er zijn zowel gratis als premium plugins verkrijgbaar. Een aantal plugins die onmisbaar zijn voor een zakelijke WordPress website:
- Akismet: De beste anti-spam plugin voor WordPress.
- Yoast SEO: Een simpele maar krachtige SEO plugin die je helpt je zakelijke WordPress site beter zichtbaar te maken in zoekmachines.
- Google XML Sitemaps: Deze plugin creëert een XML sitemap zodat zoekmachine bots je website beter kunnen crawlen en indexeren.
- VaultPress: VaultPress maakt backups van je website en helpt je website beschermen tegen online aanvallen, malware en hackers.
#6. E-mail opt-in formulier
E-mail marketing is belachelijk goedkoop en levert een indrukwekkende ROI op. Het is dan ook zeker aan te raden om eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief naar je abonnees te sturen. Maar dan moet je wel abonnees hebben. Een e-mail opt-in formulier helpt je daarbij.
#7. Social media connectiviteit
Zorg ervoor dat je zakelijke WordPress website voorzien is van social sharing knoppen, zodat zij je content gemakkelijk op hun eigen pagina’s kunnen delen.
Tot slot
Wanneer je een nieuwe website bouwt, wil je die natuurlijk het liefst zo snel mogelijk live zetten. Maar hou in gedachten: By failing to prepare, you only prepare to fail. Zorg dus dat je de checklist hierboven helemaal afwerkt voordat je je zakelijke WordPress website op het World Wide Web plaatst.