Een succesvolle SEO strategie is gebaseerd op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en toegankelijkheid van je website. Er zijn heel veel SEO tips, technieken, handleidingen en tutorials, maar zoals met alle zaken die aan Google zijn gerelateerd kunnen deze al snel verouderen; Google verandert haar algoritmes zo’n 500 keer per jaar! Hieronder hebben we de 5 belangrijkste SEO tips voor 2016 voor je op een rijtje gezet.
1. Content
Geen enkele SEO tactiek zal werken als hij niet gebaseerd is op het creëren van kwalitatief hoogwaardige, relevante content die ook daadwerkelijk iets toevoegt. Google heeft de afgelopen jaren de lat behoorlijk hoog gelegd als het gaat om content; de complexe en constant veranderende algoritmes wegen honderden factoren af voor ze een webpagina beoordelen.
Goede content is als een fundering waar elke andere online marketing strategie op wordt gebouwd. Je social media campagne zou bijvoorbeeld alleen de beste content moeten uitlichten. Na verloop van tijd pluk je de vruchten van je inspanningen middels herhaaldelijk webverkeer, viraliteit op sociale media en inkomende links vanaf grote websites – allemaal factoren die samenwerken om de vindbaarheid van je site te verbeteren.
Eén van de belangrijkste aandachtspunten bij het creëren van content is dat je schrijft voor je menselijke lezers, niet voor zoekmachines. Zelfs als Google je content hoog waardeert omdat die alle juiste indicatoren bevat, zullen mensen niet blijven hangen om artikelen te lezen die geforceerd, robotisch en nep klinken. Na verloop van tijd zullen zoekmachines erkennen dat je bezoekers niet tevreden zijn met je content, wat zal leiden tot een dalende ranking.
2. Consistentie
Het mooie van een content management systeem als WordPress is dat het extreem eenvoudig is om content up te daten. Hierdoor heb je geen enkele reden om je site niet geregeld aan te vullen met relevante content. Maak voor elke maand een redactionele kalender, en beschrijf hierin over welke onderwerpen je wil schrijven, wanneer, en hoe vaak je iets wil publiceren. Op die manier kun je je artikelen afsluiten met ‘teasers’ over aankomende content en zorg je dat je bezoekers blijven terugkomen voor meer.
Als je je website regelmatig aanvult met originele en waardevolle content, zul je al vrij snel betere resultaten zien. Vergeet niet om je content ook op sociale media te delen; tenslotte heb je niets aan goede content die voor de wereld verborgen blijft! Google hecht veel waarde aan ‘versheid,’ dus hoe vaker je update, hoe meer organisch webverkeer je zal trekken.
3. Artikel lengte
Google beschouwd lange content als waardevoller dan korte content. De reden ligt voor de hand: langere artikelen verstrekken meer details, en zullen de zoekopdracht van een gebruiker uitgebreider behandelen. Dat gezegd is het niet de bedoeling dat je je artikelen aanvult tot een bepaald aantal woorden, alleen omdat dat beter is voor de SEO. Het is beter om een beknopt en goed geschreven artikel van 500 woorden te hebben, dan een artikel van 1500 woorden dat dezelfde hoeveelheid informatie bevat maar dodelijk saai is om te lezen. Je wil natuurlijk niet dat je bezoekers in slaap vallen! Ze moeten wel geboeid blijven door wat je schrijft.
Het toevoegen van afbeeldingen, video’s, grafieken en andere visuele elementen helpt je bezoekers om de informatie beter te begrijpen, en bovendien waarderen zoekmachines dit soort elementen ook.
Als je merkt dat je moeite hebt met het vinden van voldoende woorden om een artikel te vullen, dan heb je wellicht het verkeerde onderwerp gekozen of moet je nog wat meer onderzoek doen.
4. Titels
De beroemde adverteerde David Ogilvy zei ooit eens: “Once you have written your headline, you have spent eight cents out of your dollar.” Hij sloeg hiermee de spijker op zijn kop; voor elke persoon die je artikel leest, zullen er vijf alleen de titel lezen. Je titels moeten beknopt en to-the-point zijn, maar wel direct duidelijk maken waar je artikel over gaat.
Zorg dat je titels niet langer zijn dan 55 tekens, en ze zullen netjes worden weergegeven bij Google’s zoekmachine resultaten. Begin de titel bij voorkeur met het focus zoekwoord van het betreffende artikel.
De beste titels zijn de titels die een soort ‘emotieve aantrekkingskracht’ hebben. Gebruik emotioneel beladen adjectieven zoals “elektrificerend,” “ongelofelijk” en “verbijsterend” of communiceer je idee op een dusdanig brutale manier dat je publiek geen andere keus heeft dan het artikel te lezen. Maar wees wel voorzichtig dat je geen valse beloftes doet in je titel!
5. Evergreen content
Voor de meeste onderwerpen op het internet geldt dat de informatie die vandaag wordt gedeeld over enkele maanden, weken of zelfs dagen compleet verouderd is. Dat is waarom één van onze belangrijkste SEO tips is om elke week ten minste één vorm van ‘evergreen content’ te plaatsen. Evergreen content is content die niet verouderd en zelfs jaren na de publicatie nog relevant is.
Het schrijven van dergelijke stukken kan met name voor bloggers die zich richten op nieuws erg lastig zijn. Nieuwsberichten zijn geweldig omdat ze in een korte tijd enorme hoeveelheden webverkeer, shares en leads kunnen genereren. Maar dit webverkeer is slechts kortstondig, en afhankelijk van je vermogen om je nieuws regelmatig en nauwkeurig te updaten.
Evergreen content daarentegen, kan veel langer hoog ranken. Je trekt wellicht een kleinere groep lezers, maar wel over een langere periode. Een paar goede startpunten voor evergreen content zijn bijvoorbeeld case studies, how-to artikelen, lijstjes en tips, rapporten, definities en verklaringen.
Conclusie SEO tips
Hopelijk heb je iets aan deze lijst van SEO tips. Vergeet niet, zelfs met de beste SEO plugins gaat er niets boven kwalitatief hoogwaardige content, die op bovenstaande ideeën gebaseerd zou moeten zijn. WordPress plugins fungeren slechts als aanvulling op een degelijke SEO strategie, en zetten de puntjes op de i’s die jij over het hoofd hebt gezien.