December is de maand waarin je de meeste omzet kunt genereren met je WooCommerce shop. Het is belangrijk om op tijd te beginnen met de voorbereidingen, zodat je deze periode maximaal kunt benutten en ervoor kunt zorgen dat alles soepel verloopt. Om je op weg te helpen hebben we een aantal WooCommerce tips voor de feestdagen op een rijtje gezet. Winter is coming – are you ready?
WooCommerce tips voor de feestdagen
#1. Maak een Q4 planning
Maak een planning voor het laatste kwartaal. Zet erin wanneer je welke blogartikelen publiceert, wanneer je nieuwsbrieven verstuurt en wat je verder nog moet doen voor de feestdagen. Hou rekening met belangrijke data, zoals Black Friday (dat altijd op de laatste vrijdag van november valt) en stem je acties en aanbiedingen hierop af.
#2. Schrijf gift guides
Afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt, kun je artikelen schrijven die zijn ingestoken als gift guides voor verschillende persona’s. Door hier nu al mee te beginnen kunnen ze nog door zoekmachines worden opgepikt, en kun je mogelijk nog wat backlinks van andere websites scoren.
#3. Creëer urgentie
Het creëren van urgentie is een goede manier om twijfelende shoppers over de streep te trekken. Denk aan Flash sales of aanbiedingen die slechts enkele dagen geldig zijn. Met plugins zoals de Sales Countdown Timer for WooCommerce laat je shoppers weten hoeveel tijd ze nog hebben om van die mooie korting te profiteren.
#4. Help shoppers tijd te besparen
Een cadeauverpakking optie toevoegen aan WooCommerce is een uitstekende manier om in te spelen op het feit dat mensen het vaak heel druk hebben rond de feestdagen. Ze hoeven zich dan in elk geval niet druk te maken om het inpakken van hun cadeautjes.
#5. Biedt cadeaubonnen aan
Cadeaubonnen in WooCommerce aanbieden is nu een goed idee, zeker omdat veel bedrijven rond de feestdagen op zoek zijn naar gift cards voor hun werknemers en zakenrelaties.
#6. Overweeg gratis verzending
Gratis verzending aanbieden in je WooCommerce shop is dé manier om het aantal verlaten winkelwagentjes te reduceren. Het hanteren van een minimale bestelwaarde voor gratis verzending kan ook de gemiddelde bestelwaarde in WooCommerce verhogen.
#7. Beloon trouwe klanten
Geef trouwe klanten van je WooCommerce shop een leuke korting! Zo zorg je dat ze terug blijven komen – ook na de feestdagen.
#8. Bundel producten
Met een van de WooCommerce plugins voor productbundels kun je eenvoudig twee of meer gerelateerde producten bundelen en tegen een scherpe prijs aanbieden.
#9. Maak gebruik van social media
Deel je gift guides en foto’s van (nieuwe) producten op social media. Platformen zoals Instagram zijn ook zeer geschikt voor giveaways en deel-en-win acties. Als je nog geen social media integratie met WooCommerce hebt, check dan zeker even de beste social media plugins voor WooCommerce.
#10. Vergeet je e-mailmarketing niet
Nieuwsbrieven zijn perfect om je trouwe klanten op de hoogte te brengen van je aanbiedingen voor de feestdagen en ze te belonen met exclusieve kortingen. Hoe meer je nieuwsbrieven kunt personaliseren, hoe groter de kans dat mensen daadwerkelijk je aanbiedingen checken en gaan bestellen. Lees ook: 6 suggesties voor geautomatiseerde WooCommerce mails.